4 juni 2016 Lefkas stad en de Melissa kloof - Reisverslag uit Mytikas, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu 4 juni 2016 Lefkas stad en de Melissa kloof - Reisverslag uit Mytikas, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

4 juni 2016 Lefkas stad en de Melissa kloof

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

04 Juni 2016 | Griekenland, Mytikas

Vanmorgen scheen de zon hier volop maar we zagen dat er tegen de bergen van Lefkas flinke stapelwolken hingen. We zijn toch naar het eiland gereden want we wilden een keer door Lefkas stad lopen. Op het eiland bleek het toch overwegend zonnig te zijn.
Lefkas stad is een klein stadje met eigenlijk maar een lange winkelstraat. Er zijn, zoals in iedere Griekse stad, veel kerken en kerkjes. Er is ook een kathedraal maar dat is gewoon een iets groter kerkje. Toen we daar binnen keken bleek die helemaal vol te zijn met mensen. Er was een uitvaart aan de gang. De dode, een oudere man, lag midden in de kerk opgebaard zodat iedereen hem kon zien. Een uitvaart gaat hier duidelijk anders als bij ons. Wij zijn na een korte blik in die kerk uiteraard weer snel gegaan. Na een koffiestop op een plein met allemaal tavernes reden we de bergen in. We wilden naar de Melissa kloof.
Na wat gezoek vonden we die uiteindelijk. We lieten de auto staan waar het zandpad begon en zijn te voet verder gegaan. De kloof stelde weinig voor maar de weer heel groene en bloemrijke omgeving maakte het toch een fijne wandeling. In de kloof liep een paadje langs een heel klein beekje maar toen we dat de ene kant op volgden kwamen we al snel op een punt waar we niet verder mochten omdat ze de hekken aan het repareren waren.
Daarna hebben we het paadje nog de andere kant op gevolgd maar dat liep uiteindelijk dood in het groen. Onderweg hebben we wel wat hagedissen gezien, kielhagedissen, weer met een groene keel. En we vonden op verschillende plaatsen mooie orchideetjes.
Terug bij de auto hebben we onze boterhammen opgegeten. Daarna zijn we weer gaan rijden in de richting van het vaste land. En toen lag er weer een slang op de weg. Ze was donker gekleurd en ongeveer een meter lang. Het was een Kaspische zweepslang. Helaas lukte het niet om dat beest scherp op de foto te krijgen want op het moment dat ik was gestopt, mijn fototoestel had gepakten en aangezet begon ze van de weg af te kruipen. Ik heb toen nog snel twee keer geknipt maar helaas niet helemaal scherp.
Terug op het vaste land zijn we nog naar Vonitsa gereden. Dat is een stad aan de golf van Amvrakikos. Daar hebben we even over de boulevard geflaneerd en we hebben er op een van de vele terrasjes wat gedronken. Daarna zijn we over de brug met de vijf bogen naar het eilandje Koukoumitsa gelopen. En toen zat de dag er al weer bijna op en moesten we weer terug naar ons hotel.