Maandag 21 mei 2018 - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Maandag 21 mei 2018 - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Maandag 21 mei 2018

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

21 Mei 2018 | Spanje, Córdoba

Omdat er in ons hotel in Cordoba geen ontbijt bij zat zijn we vanmorgen buiten op het pleintje in een zaakje gaan ontbijten.
En toen...... de Mezqiuta, wat is dat prachtig. Wat is dat groot. Wat is dat bijzonder. Je komt er ogen te kort. Het is binnen zo mooi en er is zo veel te zien.
De Mesquita is door de Moren gebouwd toen die heersten over Spanje. Hun hoofdstad was Cordoba. Dat was in die tijd de grootste stad ter wereld. En de Mesquita is (nu nog steeds) de derde grootste moskee ter wereld.
Maar na de Spaanse reconquesta (het verdrijven van de Moren door de christelijke Spanjaarden) werd er middenin die moskee een kathedraal gebouwd. Dat is de Cathedral de Nuestra Senora de la Asunción.
Als je door een van de poorten naar binnen gaat kom je op een groot binnen terrein. Hier zijn diverse bronnen waar de gelovige moslims zich konden reinigen voor ze de moskee binnen gingen. Als je het gebouw zelf binnen gaat kom je in een enorme ruimte met allemaal bogen en pilaren in Moorse stijl. Dat is zeker zo groot als twee voetbalvelden naast elkaar. En daar midden in is de Kathedraal gebouwd. Het is een wonderlijke, bizarre, versmelting van twee totaal verschillende godsdiensten en bouwstijlen. We hebben er heel lang rond gedwaald en heeeeel veel foto's en filmpjes gemaakt.
Toen we uiteindelijk uitgekeken waren zijn we naar buiten gegaan en hebben we koffie gedronken.
Daarna zijn we nog in de toren van de Mesquita geklommen. Vanaf de toren heb je een mooi uitzicht op Cordoba.
En daarna hebben we maar weer ergens koffie gedronken.
Na deze koffiestop hebben we een patio route gevolgd. We konden in diverse binnentuinen c.q. binnen plaatsen bij particuliere huizen. Dat waren allemaal binnenplaatsen die helemaal vol stonden en hingen met bloempotten met bloeiende planten.
Hierna hebben we op een terras geluncht. Ieder een heerlijke salade.
In de middag hebben we nog wat door de stad geslenterd en nog maar ergens wat gedronken.
Gisteren avond hebben we in de toeristische wijk gegeten maar het eten en de bediening vielen best wel wat tegen. Daarom besloten we vanavond buiten het toeristische gedeelte in een gewone winkelstraat te gaan eten. En we hebben alle twee heerlijk gegeten. José had kipfilet in roquefort saus en ik had een echt Spaans gerecht, varkenswangetjes in Provençaalse saus.
Wat hier in Spaanse steden opvalt is dat de lokale bevolking 's-avonds massaal gaat flaneren. Het is in het centrum werkelijk druk door rondwandelende mensen. Ook na dat de winkels gesloten zijn. In Helmond op de Markt kun je na 9 uur een kanon afschieten, dan raak je niemand meer.