Devils Mables - Barkly Homestead - Mount Isa - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Devils Mables - Barkly Homestead - Mount Isa - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Devils Mables - Barkly Homestead - Mount Isa

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

29 Oktober 2019 | Australië, Mount Isa

Devils Mables - Barkly Homestead - Mount Isa

26 oktober - Devils Marbles

Van Alice Springs naar het Devils Marbles hotel was een ritje van ongeveer 400 km. De stuart Highway op en de cruse control op 135 km en rijden maar. Na een kilometer of 30 staken we de kreeftkeerring over en reden we weer de tropen in.
We zijn eerst gestopt in Alleron. Daar is een roadhouse en daar staan twee 17 meter hoge beelden. Op een heuvel staat een Aboriginal man met een speer en meer langs de weg staat een vrouw die op een perentie aan het jagen is.
De volgende stop was bij het Ti-Tree roadhouse. Daar hebben we getankt en cappuccino gedronken.
Daarna zijn we gestopt bij Barrow Kreek. Hier staat een telegraaf station uit 1872. Nadat Stuart een route had gevonden van Adelaide in het zuiden van Australië naar Darwin aan de noordkust, heeft men daarna op die route een telegraaflijn aangelegd met onderweg diverse telegraafstations. Darwin was al verbonden met het telegraaf netwerk naar Londen en zo kreeg Adelaide ook een directe verbinding naar Londen. Later heeft men op deze route een spoorlijn aangelegd en natuurlijk de Stuart Highway.
Weer een stuk verder zijn we gestopt bij Wycliffe Well. Dat noemt zich de UFO hoofdstad van Australië. Het is eigenlijk een roadhouse met een camping. Er staan veel groene mannetjes en binnen hangen allemaal kranten berichten van UFO waarnemingen.
Hierna was het nog maar 25 km naar onze eindbestemming voor vandaag,het Devils Marbles Hotel. We hebben bij onze cabin onze boterhammen opgegeten en daarna zijn we naar de Devils Marbles gegaan, dat maar een paar kilometer veder op ligt.
De Devils Marbles is een gebied mat allemaal grote rotsblokken die alleen of op een hoop liggen. Veel van de rotsen hebben een min of meer ronde vorm en lijken op reuzen knikkers.
Vanavond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant. José had lamskoteletjes en ik een Filipijns gerecht met kalamari en een pittige saus.

27 oktober - van Devils Marbles naar Barkly Homestaed

Vanmorgen was het zwaarbewolkt en het miezer regende een beetje. Die bewolking is de hele dag blijven hangen en soms heeft het ook een beetje geregend. En het is in de loop van de dag steeds harder gaan waaien. Soms wel met storm windvlagen. De temperatuur is ook op maar 30 graden blijven hangen.
Van het Devils Marbles Hotel nar Barkley Homestaed is ongeveer 350 km. Eerst nog een 140 km over de Stuart Highway. Maar een kilometer of 20 voorbij Tennant Creek is de afslag naar het oosten. We zijn die afslag eerst voorbij gereden want meteen daarna is het Three Ways Roadhouse. Daar hebben we een koffie stop gehouden.
Na de koffie zijn we de Barkly Highway opgedraaid en namen we afscheid van de Stuart Highway die bijna twee weken en vanaf Port Augusta onze reisgezel is geweest. Wat is die weg lang. We hebben er nu nog niet eens de helft van gereden.
Na het inchecken bij de Barkly Homestaed hebben we bij onze cabin de boterhammen gegeten. Daarna hebben we een rondje gewandeld. Er is hier eigenlijk niets bijzonders te zien en het weer speelde ook niet mee. Maar uiteindelijk hebben we nog een tijdje naar vier fluitwouwen staan kijken die meteen voor de homestaed in een paar bomen en op de grond zaten. Die beesten waren helemaal niet bang voor ons en we konden ze tot zo’n 10 meter benaderen. We hebben al heel veel zwarte wouwen gezien met hun gevorkte staarten maar fluitwouwen zie je wat minder.

28 oktober - van Barkly Homestaed naar Mount Isa

Vandaag en morgen zijn de laatste twee langere rijdagen van deze vakantie. Vandaag nog zo’n 450 km van Barkly Homestaed naar Mount Isa. Ergens halfweg staken we de grens van The Northern Territory naar Queensland over. Vlak over de grens hebben we een koffie- een tankstop gehouden in het stadje Camooweal.
Het weer is vandaag een beetje op hol geslagen. Het begon zwaar bewolkt met een temperatuur van ongeveer 23 graden. Het waaide nog steeds hard. Onderweg hebben we de eerste helft van de rit regelmatig wat regen gehad. De temperatuur zakte steeds verder tot 18 graden. Met die harde stormwind en een regenbuitje is het dan behoorlijk fris.
Maar toen we ongeveer 40 km voor de grens met Queensland waren klaarde het op en liep de temperatuur snel op naar 34 graden. In Mount Isa dreef er later toch weer een donker front over en verdween de zon. Nu ik dit zit te typen miezert het weer een beetje. Het is nog wel lekker warm.
In Mount Isa zijn we nog even naar een stuwmeer gaan kijken vlak bij de stad. Er zaten wel wat vogels maar het waaide veel te hard.
Daarna zijn we nog naar de Coles boodschappen gaan doen. Vanavond koken we zelf weer een potje.
Mount Isa is een mijnbouw stadje. In de weide omgeving en zelfs in de stad zijn grote mijnbouw complexen gevestigd. Er wordt onder andere koper, lood, zink en zilver gedolven.

• 29 Oktober 2019 - 09:00

Vera: