Hughenden - Townsville - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Hughenden - Townsville - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Hughenden - Townsville

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

01 November 2019 | Australië, Mount Isa

Hughenden - Townsville

29 oktober van Mount Isa naar Hughenden

Het heeft vannacht flink geregend. Maar toen we vanmorgen om 7 uur opstonden kwam de zon er even door. Na een uurtje was het alweer gedaan en werd het weer opnieuw zwaar bewolkt met af en toe wat regen. Dat is de hele dag zo gebleven. Alleen tijdens onze lunchstop kwam de zon er weer even door. Het waaide vandaag wel een stuk minder dan de laatste dagen en het is wel gewoon 34 graden geworden.
We hebben op het weerbericht gezien dat hier in dit deel van Australië een groot wolkenfront hangt dat langzaam naar het oosten naar de kust drijft. Helaas rijden wij de laatste dagen ook naar het oosten dus blijft dat zelfde front steeds boven ons hangen.
We zijn eerst in Mount Isa naar een uitkijkpunt gegaan vanwaar je een goed uitzicht had op de stad een een paar grote mijn complexen.
De rit van vandaag was ongeveer 520 km over de Flinders Highway. We hebben in de ochtend twee koffiestops gehouden. Dan konden we ook meteen even de benen strekken. Eerst in Cloncurry en daarna in Julia Creek. Daar hebben we ook weer getankt. In deze afgelegen streken kun je maar beter een volle tank hebben. De volgende stop voor de lunch was in Richmond.
We hebben hier in het Hughenden Allen Terry Caravan Park weer een ruime cabin. We zijn eerst te voet wat boodschappen gaan doen. Bij de Spar, een andere lokale supermarkt en bij de slager. We koken vanavond weer zelf ons potje.Terwijl ik dit zit te typen komt er weer een grote groep rozella kaketoes luid krijsend over gevlogen.

30 oktober - Hughenden

Afgelopen nacht heeft het nog flink geregend en gewaaid maar vanmorgen scheen eindelijk de zon weer. In de loop van de dag zijn er wel wat wolken overgedreven maar het was vandaag prima weer.
We zijn naar Porcupine Gorge NP gegaan. Dat ligt ongeveer 70 km naar het noorden. Daar heeft de Flinders rivier een kloof uitgesleten in het landschap. We zijn eerst bij een lookout gaan kijken. Daarna zijn we naar de campingground gegaan. Vandaar loopt een wandelroute naar beneden in de kloof die we hebben gelopen. Het was een flinke afdaling. Beneden heeft het water grillige vormen uitgesleten in de rivierbedding. Daarna was ook weer een flinke klim terug naar de campground. Met temperaturen boven de 30 graden hebben we flink gezweet.
Voor de lunch zijn we weer terug gegaan naar onze cabin. Daarna zijn we naar Mount Walker gegaan. Die ligt een kilometer ot 10 onder Hughenden. Het weggetje er naar toen is een heel steil kronkelweggetje. Boven heb je een stuk of 5 uitkijkpunten over het voornamelijk platte landschap rond Mount Walker en rond Hughenden.
Weer terug in het stadje hebben we te voet nog wat rondgelopen. Er worden hier in de omgeving veel fossielen gevonden. In een middenberm in het stadje staat een replica van een dinosaurus. Er is ook een museumpje waar wat fossielen en een dino skelet te zien zijn. Daar zijn we ook nog even gaan kijken.

31 oktober - van Hughenden naar Townsville

Vandaag weer een ritje van 400 km. We waren rond 9 uur op weg. Onderweg kwamen we door een paar plaatsjes waar hooguit 50 man woont. Een daarvan is Pentland, daar hebben we een koffiestop gehouden.
Een stuk verder kwamen we door Charters Towers, de eerste stad van enige betekenis sinds Alice Springs. Het verkeer begon nu merkbaar drukker te worden. De laatste weken (met uitzondering van Alice Springs) waren we hoofdzakelijk alleen op de weg met maar heel af en toe een tegenligger, meestal een enorme roadtrain van meer dan 50 meter lang. Maar na Charters Towers reed er weer steeds een auto voor ons en achter ons. Dat is wel weer even wennen. We verlieten de outback.
Townsville ligt weer aan de zee, de Pacific. En Townsville is een grote stad met heel veel verkeer.
Vanmiddag hebben we eerst wat boodschappen gedaan bij de Coles. Daarna zijn we naar een stadsreservaat geweest aan de noordkant van Townsville. Daar hebben we lekker gewandeld en nog wat vogels gezien. Een daarvan was wel een beetje bijzonder, een Timorese Helmlederkop. Een wat grotere vogel met een lange nek, een lange gebogen zwarte snavel met daarop een verhoogde helm.

1 november - Townsville

Het heeft vannacht wat geregend en in de loop van de dag hebben we opnieuw een bui gehad. Maar verder was het prima weer.
We zijn op weg gegaan naar het Bowling Green Bay NP. Dat lig een kilometer of 30 ten zuiden van Townsville. Maar onderweg zagen we een bord staan van het Billabong Sanctuary. Daar zijn we toen eerst afgeslagen. Het bleek een soort dierentuintje te zijn met bijna allemaal lokaal voorkomende beesten. De hele tuin ligt om een meer dat wemelt van de vissen, schildpadden en allerlei soorten wilde watervogels. Want die vogels konden allemaal gewoon vliegen. Het bleek dat die allemaal een graantje mee kwamen pikken in deze dierentuin.
We hebben er onder andere het voeren van een enorme zoutwater krokodil gezien. Ze hadden een stuk kip aan een met een touw aan aan lange stok bungelen en sloegen daarmee op het water. De krok probeerde dat vlees te pakken en kwam soms bijna twee meter omhoog uit het water. Op die manier krijgt zo’n beest in gevangenschap toch wat gezonde lichaamsbeweging.
Na de billabong zijn we verder gereden naar het national park. Het gedeelte waar wij er in gingen heet Aligator Creek. Daar kun je wandelen langs een rivier door het oerwoud. We hebben er een wallabie gezien en een kookaburra. En er zaten heel veel kleine skinkjes.
Toen we terrug liepen naar de parkeerplaats begon het wat te regenen. We hebben onze boterhammen uit de auto gepakt en we hebben die onder een afdak opgegeten. Inmiddels regende het behoorlijk. Maar toen we ons eten op hadden en wegreden stopte de regen al snel.
Ons volgende doel was het meer van de Ross River Dam. De Ross rivier is een flinke rivier die in Townsville in zee uitmond. Buiten de stad ligt een stuwdam met een groot stuwmeer. Maar de weg langs het stuwmeer liep dood voordat we op een plek waren waar we vogels zouden kunnen spotten.
Onderweg zagen we wel weer een nieuwe soort heel kleine wallabie die zat in een afwateringsbuis van de stuwdam. En we hebben nog wat foto’s gemaakt van fluitwouwen die van een doodgereden kangoeroe aan het eten waren.
Als laatste zijn we nog even naar een heel groot winkelcentrum gegaan en hebben daar nog wat rond gekeken.

• 03 November 2019 - 23:15

Truus Steenbakkers:

Hoi hoi samen. Ik wilde even wat vragen. Weten jullie wat er met de kerstboom van Nellie gebeurt is. Is die meegegaan naar de kringloop of hebben jullie die nog. Wij hebben nl. Een boompje nodig op de dinsdag groep in stiphout.

• 03 November 2019 - 23:14

Truus Steenbakkers: