Atherton - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Atherton - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

13 November 2019 | Australië, Mission Beach

7 november - Van Mission Beach naar Atherton

Vandaag was weer een rijdag, ongeveer 150 km. Daar hebben we weer zo wat de hele dag over gedaan. Goed en wel op pad zagen we op een bord staan “Paronella Park”. Daar zijn we ingedraaid. We moesten een stuk omrijden door het mooie groene berglandschap van noord Queensland voordat we er waren.
Paronella Park was de droom van een Spaanse emigrant José Paronella. Hij kwam in 1913 naar Australië en maakte hier fortuin. Met dat geld kocht hij een groot stuk grond hier in Queensland. En daar bouwde hij een droomkasteel. Helaas was de constructie niet al te best zodat er nu alleen nog een ruïne over is. Met een mooie tuin er om heen. En het ligt aan een rivier met een waterval.
Hiena zijn we naar Momu Tropical Skywalk gegaan. Op weg er naar toe hebben we op een overdekt bankje langs de weg onze boterham gegeten. De skywalk is een wandelpad op een stellage tussen de boomtoppen. Aan het eind is een hoge uitkijktoren. En dat allemaal in een tropisch oerwoud landschap.
We waren pas rond 4 uur in ons volgende overnachtingsadres in Atherton. Atherton ligt in een gebied genaamd de Tablelands. Dat is een erg bergachtige streek van Queensland.
We hebben hier nog wat boodschappen gedaan bij de Woolworths. Een mens moet ook eten.

8 november - omgeving Atherton

Op internet had ik gezien dat Atherton een Chinatown zou moeten hebben. Dus daar zijn we vanmorgen naar toe gegaan. Bleek dat daar alleen nog een tempel van over was met een klein museum er bij waar de geschiedenis van de Chinese gemeenschap hier werd verteld. De Chinezen kwamen rond 1880 naar Queensland om goud te zoeken. Toen de goudaders opdroogden gingen de meesten weer naar huis maar een klein deel bleef en bouwde hier een stadje. De tempel werd in 1901 geopend. Maar na de 1e wereldoorlog kwamen er veel Australische soldaten terug van het slagveld. De regering heeft hun toen als dank en om ze op weg te helpen allemaal een stukje land gegeven. Bij dat land dat weggeven werd was ook het land waar de chinezen hier al tientallen jaren woonden. Er wed met hun helemaal geen rekening gehouden. Zodoende verdween het Chinese stadje. Alleen de tempel werd gespaard.
Van de man die ons daar de rondleiding gaf hoorden we dat er bij lake Barrine een geweldig terras moet zijn. Dat lake is een kratermeer een kilometer of 20 verder op. Het ligt in het oerwoud en er was inderdaad een restaurant meteen terras direct boven het water. Daar hebben we uiteraard cappuccino gedronken.
Daarna zijn we nog even bij lake Eachem gestopt Dat ligt er vlak bij en dat is ook een kratermeer. Daar zagen we weer een nieuwe en zeldzame soort waterschildpadden.
Voor de lunch zijn we terug gegaan naar ons huisje. We hadden nog een blik soep over en dat moest onderhand op. Op de weg terug hebben we ook nog een doos heerlijke rijpe aardbeien gekocht.
Vanmiddag zijn we naar Yungaburra gegaan. Dat is een leuk stadje met een historisch centrum.
Vlak voor het stadje kun je afslaan naar een gigantische curtain fig tree. Dat is een enorme boom met een schuin naar boven lopende stam. Uit die stam hangen duizenden luchtwortels die als een gordijn naar beneden hangen.
Aan de rand van Yungaburra loopt een beekje en daar staat een bord dat er vogelbekdieren zitten. Wij zijn uiteraard gaan kijken. En wonder boven wonder, midden op de dag, zagen wij weer een vogelbekdier zwemmen. Het was bedrijvig met zijn snavelbek in het zand lans de oever aan het woelen, op zoek naar insecten en kleine rivier kreeftjes. En het lukte om er een mooie foto van te maken.
Hierna zijn we door het stadje gewandeld en hebben op een terras nog wat kouds gedronken.
Toen we tegen zonsondergang bij ons huisje zaten hoorde ik kraanvogels roepen. Dus probeerde ik uit te vinden waar het geluid vandaan kwam. Op een omgeploegd veld achter een boomgaard langs ons holidaypark vond ik ze. Er stonden een stuk of 8 van deze prachtige grote vogels op het veld. Deze kraanvogels worden hier brolga’s genoemd.

9 november - omgeving Atherton

Vanmorgen zijn we eerst naar de Hasties Swamp gegaan. Dat is een waterplas waar veel watervogels zitten. Maar de observatiehut was wegens onderhoud gesloten. En als je zo langs het water gaat staan vliegen en zwemmen alle vogels van je weg. Dus zijn we daar maar weer vertrokken.
We hadden gisteren in het Info centrum in Yungaburra de tip gekregen om naar de Nerada thee plantage te gaan. Daar heb je kans om boom kangoeroes te zien. Dus daar zijn we toen naar toe gereden. Als je er in de buurt komt zie je al dat de heuvels zijn bedekt met thee planten. Er is ook een thee fabriek waar de verse thee bladeren meteen worden verwerkt. En er is een visitor centrum waar je uiteraard ook thee kunt drinken. Maar meteen daarnaast in de bomen zagen we al snel twee boom kangoeroes. Die hadden we nog nooit gezien. In Australië zitten maar twee soorten van deze dieren. Dit was de Lumhotz’s tree kangaroo.
We troffen daar verschillende mensen en van een stel hoorden we dat ze naar Granite Gorge waren geweest om naar de rots wallebies te kijken. Dat klonk ons bekend in de oren. Want daar zijn we 12 jaar geleden ook geweest. Dus, na lang kijken en natuurlijk een kop thee en José een cappuccino, en maar weer een scone, zijn daar naar toe gegaan. Deze scone was overigens veel lekkerder dan die gisteren bij Lake Barrine.
Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de Malanda Falls. Daar is een grote zwempoel en een stukje stroomopwaarts, waar het rustig is, is een uitkijkpunt op de rivier gemaakt. Hier hebben we onze boterhammen opgegeten. Onder grote belangstelling van heel veel waterschildpadden. Maar er stond uitdrukkelijk om die dieren daar niet te voeren.
Granite Gorge ligt in een wat droger deel van Queensland. Er zijn grote afgeronde graniet rotsen en er stromen hier en daar kleine beekjes tussen door. En er zitten heel veel kleine rotswallbietjes. Die worden niet groter als een flinke haas. Bij de ingang kun je een zakje met voerkorrels kopen. Ze gauw je tussen de rotsen loopt komen ze van alle kanten naar je toe. Als je gaat zitten komen ze gewoon op je schoot zitten. En ze eten natuurlijk uit de hand.

10 november - omgeving Atherton.

We hebben vandaag eerst een wandeling gemaakt rond het Lake Barrine kratermeer. Daar loopt een pad door het oerwoud omheen van ongeveer 5 km. Daarna hebben we weer cappuccino gedronken op het mooie terras van het café daar.
Na de koffie zijn naar de waterval route gegaan. Dat is een route waar drie watervallen aan liggen. Eerst kwamen we langs de Milla Milla falls. Milla Milla betekend in de plaatselijke Aboriginal taal veel water.
Een paar kilometer verder liggen de Zillie Falls. Daar hebben we ook onze boterhammen opgegeten. En als laatste kwamen we langs de Elinjaa Falls.
Toen we dat gezien hadden besloten we om via McHugh Lookout naar Malanda te rijden. Daar zijn we gisteren ook al geweest. Maar we hebben vandaag de wandeling tegenover de falls gedaan. Dat is een rondje van een half uurtje. Je komt dan eerst bij een uitkijkpunt over de rivier. Soms zie je hier vogelbekdieren maar wij zagen alleen maar een hoop schildpadden. Een stuk verder zagen we een kleine kangoeroe in het bos. En weer een stuk verder, BINGO!! Daar zat ie op de plankwortel van een woudreus, een Boyd’s Dragon of Boyd’s hoekkop agame. Deze hagedissen zijn heel erg moeilijk te vinden. Soms moet je gewoon een beetje geluk hebben. Tussen al die boomstammen en stammetjes in het oerwoud moet je oog er maar op vallen. Die beesten zitten altijd roerloos tegen een (bijna) verticale boomstam. Ze loeren op insecten op de bosbodem.
Aan het einde van het paadje besloten we nog even naar de plek te lopen waar je op de rivier kunt uitkijken. Misschien zien we nu een vogelbekdier. Maar nee, weer allemaal schildpadden. Maar toen toch nog een ander beest. We zagen plotseling een noordelijke wateragame op een tak zitten die in de rivier lag. Dit wandelingetje nog gaan maken was dus een hele goeie gok.