Daintree - Reisverslag uit Daintree, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Daintree - Reisverslag uit Daintree, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

13 November 2019 | Australië, Daintree

11 november - Van Atherton naar Daintree

Vandaag was weer een rijdag, van ongeveer 170 km. Tijdens de rit kwamen we door Mossman. Daar zijn we gestopt voor een cappuccino. Daarna zijn we naar de Mossman Gorge gegaan. Dat ligt een paar kilometer buiten het plaatsje. Daar zijn we 12 jaar geleden ook geweest. Toen konden we met de auto tot aan de gorge rijden. Daar was een klein parkeerplaatsje en dan kon je de kloof in wandelen.
Nu is er een paar kilometer eerder een groot nieuw visitor centre met een grote parkeerplaats. Je moet er voortaan intree betalen en dan wordt je met een bus naar de kloof gebracht.
Maar de kloof is nog net zo mooi als toen. Met de Mossman rivier die er doorheen stroomt. Een klein stukje er in zag José weer een Boyd’s dragon tegen een boom zitten. Daarna zijn we verder gewandeld. Maar aan het einde van onze wandeling zijn we nog even terug gaan kijken of die agame er nog zat. Ja die zat er nog, maar aan de andere kant van het pad zat er nog een, een grotere. En dat was een mannetje. De eerste die we hadden gezien en die van gisteren waren vrouwtjes.
Na weer een stukje rijden kwamen we aan de Daintree rivier. Daar moet je met een veerpond over. Over de rivier begint met Daintree oerwoud in het Daintree NP. De laatste 35 km hebben door dat nationale park gereden.
We zitten nu in een huisje midden in het oerwoud. Aan de achterkant is een veranda en als je daar zit zie je ook alleen maar oerwoud. Zelfs de douche is hier gewoon buiten zonder afscherming.
We zijn vanavond uit gaan eten bij een restaurant een klein stukje terug. José had barramundi vis met frietjes en ik had een Thaise schotel met pittige stukje inktvis.

12 november - Daintree

We hebben vandaag op verschillende plaatsen in het oerwoud gewandeld. Als eerste recht tegenover de weg naar onze accommodatie. Daar hebben we over een plankierpad gewandeld. Aan het einde zagen we een varaan het pad oversteken. Daarna hebben we cappuccino gedronken bij een restaurant aan het begin van onze straat. We hebben daar ook meteen gereserveerd voor het eten vanavond.
Daarna zijn we de harde weg naar het noorden verder afgereden tot die over ging in een zandweg. Die hebben we nog een stuk gevolgd tot we aan een rivier kwamen waar de weg doorheen loopt. Daar hebben we ook weer een stukje gewandeld. We kwamen een stuk verder weer aan die rivier uit. Daar hebben we nog een stuk langs het water gewandeld. Op de terugweg stond er een jong stel naar iets te kijken. Dat bleek een reuzen wandelende tak van meer dan 10 cm lang.
We hebben onze boterhammen opgegeten op een picknickplaats lekker in het groen.
Daarna hebben we een deel van de wandeling van vanmorgen nog een keer gedaan. En we zagen de varaan weer. Nu was hij juist in een boom aan het klimmen. En een stuk verder zat er een slang op het plankierpad. Dat was een green tree snake. Een heel slanke slang van ongeveer 1 meter 50. Deze dieren hebben giftanden achter in de bek en zijn voor mensen niet gevaarlijk. Hij (of zij) was heel donker van kleur, bijna zwart, met een fel gele buik. Het beest bleef minuten lang rond ons kruipen. Over de pad, weer de struiken in, weer op de pad, etc.
Hierna hebben we een stuk richting veerpond gereden. Daar hebben we opnieuw door het oerwoud gewandeld. Hier hebben we alleen nog een mooie blauwe vogel gezien.
Terug bij ons huis hebben we door de eigenaar een boottocht op de Daintree rivier laten boeken voor morgen.
Vanavond zijn we weer uit gaan eten, in het restaurant waar we vanmorgen hadden gereserveerd. We hadden alle twee een burger met frietjes en een salade. José van Australisch beef en ik een kangoeroe burger.

13 novermber - Daintree

Vanmorgen hebben we nog een keer dezelfde wandeling gemaakt als gisteren. Helaas hebben we geen bijzondere dieren meer gezien. Daarna zijn we richting Daintree rivier gereden voor onze boottocht. Onderweg zijn we gestopt voor een cappuccino. Bij dat restaurant hadden ze een stel vogels en slangen. Twee grote pythons lagen in een bloembed met wat takken voor het restaurant in de tuin. In die tuin zaten ook weer een nieuwe soort kleine skinkjes.
We waren voor 12:30 uur bij de rivier maar dat hadden we kennelijk niet goed begrepen want ze kwamen ons pas na 13:30 uur ophalen met de boot. We werden eerst naar de overkant gebracht naar het verzamelpunt. Daarna vertrok de boot van daar. We hebben onderweg een hoop vogels gezien en drie krokodillen. Eerst een kleine maar daarna twee heel grote. Een lag op de oever verscholen tussen het groen. De andere zwom in een smallere kreek vlak langs de oever.
Na de boottocht moesten we te voet naar het pond lopen om weer over gezet te worden naar de kant waar onze auto stond. Daarna zijn we richting “huis” gereden. Onderweg zijn we nog gestopt voor een ijsje. Daar hebben we 12 jaar geleden ook een ijsje gegeten. Ze maken daar ijs van verschillende lokale fruit soorten en noten. En het is echt heel erg lekker. En er zat weer een nieuwe soort kangoeroe in de tuin. Een hele kleine, niet groter als een haas. En hij was erg vertrouwd met mensen. Je kon hem zo over zijn kopje aaien. Daarna likte hij aan mijn hand en toen bleef hij achter mij aan wippen. Kennelijk zat er nog een beetje smaak van het ijsje aan mijn hand en dat vond hij erg lekker.
Vanavond zijn we weer uit gaan eten in het zelfde tentje als gisteren. José had een BBQ pizza en ik een barramundi. Een vis die hier in Australië leeft. Het was weer heerlijk.
We zitten nu voor onze laatste avond hier in Daintree op ons oerwoud terras naar de geluiden van het bos te luisteren.