Zaterdag 21 mei 2022 - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Zaterdag 21 mei 2022 - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Zaterdag 21 mei 2022

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

21 Mei 2022 | Griekenland, Zakynthos

We zijn vanmorgen naar het klooster gegaan waar we gisteren langs kwamen. Vanaf de harde weg moesten we nog ongeveer 3 km over een heel, heel slechte zandweg rijden met heel veel kuilen en gaten en veel rotsige stukken met grote keien. We hebben grotendeels maar stapvoets kunnen rijden.

In het klooster werden we ontvangen door een vrouw die vertelde dat ze voor het klooster zorgt want er waren geen monniken meer.

Op internet staat beschreven dat er mooie schilderingen te zien zouden zijn maar de kloosterkapel was helemaal wit gekalkt. Er was dus eigenlijk niets te zien.

Daarna zijn we weer via een ander weggetje terug naar de harde weg gehobbeld. Dit weggetje was zo mogelijk nog slechter als de heenweg. Weer op de harde weg hebben we op een terras cappuccino gedronken.

We besloten om thuis gaan te lunchen. Toen we bij ons huisje kwamen zagen we dat er op het terrein van het gebouwtje naast ons iets te doen was. Er was een fanfare aanwezig en op een opgestelde tafel werden drankjes en hapjes neergezet. Op dat terrein staat ook een monument met een voor ons onleesbare opschrift.

Langzaam maar zeker kwamen er allerlei hoogwaardigheidsbekleders aangereden. Iedere bobo werd door de fanfare met een wijsje ontvangen. Ik vroeg aan een man die daar ook stond wat er aan de hand was maar hij sprak alleen Grieks. Even later kwam er iemand naar mij toe die strak in het pak zat. Hij sprak Engels en zelfs een paar woorden Nederlands. Hij stelde zich voor als Cristos Pastras en hij was loco burgemeester van de regio. Hij vertelde dat hij een Nederlandse vrouw had. Verder vertelde hij dat 21 mei een feestdag is waarop de hereniging van de Ionische eilanden (Corfu, Lefkas, Ithaka, Kefalonia, Paxos en Zakynthos) met de rest van Griekenland wordt herdacht.

Griekenland is lang bezet geweest door de Turken maar uiteindelijk wisten de Grieken de Turken te overwinnen. De Ionische eilanden waren van 1815 tot 1864 een Brits protectoraat. Nadat Griekenland vrij kwam van de Turken werden de Ionische eilanden aan Griekenland overgedragen en dat wordt op 21 mei herdacht.

Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers van de politie, de brandweer, het leger en de marine. Deze waren allemaal strak in het pak in een galauniform. De man waaraan ik als eerste vroeg wat er gaande was bleek de burgemeester te zijn van het dorp hier in de buurt.

Er waren ook twee priesters die aan het begin van de plechtigheid een gebed hielden in Grieks orthodoxe stijl, dus met veel gezang.

Door al die hotemetoten werden daarna kransen gelegd terwijl de fanfare een deuntje speelde.

Na de plechtigheid kwam Cristos Pastras naar mij toe en vroeg of ik de foto’s die ik had gemaakt naar hem toe wilde sturen en dat heb ik uiteraard gedaan. Hij wil die foto’s op een website zetten die gaat over de hereniging.

We kregen ook nog een plak cake aangeboden door een dame die daarmee rondging en de lokale burgemeester gaf ons aan het einde nog twee flessen limonade.

Na de lunch hebben we een rondje gewandeld.

Nu zitten we lekker in de schaduw voor ons huis en zijn we ons geestelijk aan het voorbereiden voor onze bootreis morgen naar Kefalonia.

Vanavond zijn we te voet gaan eten in een grill house hier een stukje verderop in de straat. We kregen als voorafje stukjes gebakken varkensvlees in een saus en we hadden daarna een Griekse salade met tzatziki. Als hoofdgerecht had José een souvlaki en ik had een enorm stuk rundsvlees. Het smaakte weer heerlijk.

• 22 Mei 2022 - 16:01

Tonny:

He: MIS DAN WEL DE MOOIE FOTO'S ERBIJ.