Narooma - Reisverslag uit Narooma, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Narooma - Reisverslag uit Narooma, Australië van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Narooma

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

04 Oktober 2019 | Australië, Narooma

2 oktober

Vandaag hadden we een ritje van zo’n 240 km. De route voerde bijna helemaal over de Princes Highway langs de kust van de stille oceaan. We zijn eerst gestopt op een schiereiland om even naar een baai te kijken. Een visser was daar zijn gevangen vissen schoon aan het maken en er zaten een paar pelikanen bij die de restjes op aten.
De volgende stop was voor een kop koffie op een terras aan de haven van Ulladulla. Alweer zo’n bijzonder naam. Dat heb je hier heel veel.
Kort na 1 uur waren we op de plek van bestemming, het BIG4 Narooma East’s Holliday Park. Dat ligt prachtig aan een baai met een heel smalle vaargeul naar de open zee.
Omdat het weer prima zonnig weer was hebben we onze boterhammen op ons terrasje opgegeten. Daarna hebben we een wandeling gemaakt langs de baai naar een van de pieren waar de baai uitmond in de zee. Onderweg kwamen we langs een steiger waar een stel boten waren aangemeerd. Daar hebben we voor morgen een walvistour geboekt. Bij die steiger zagen we ook een enorme stingray of pijlstaart rog zwemmen. Die was wel ongeveer een meter in doorsnede.
Toen we op de pier aankwamen bleken er een stel zeeleeuwen op de rosten te liggen. Er zwommen er ook wat in het water.
Later in de middag zijn we nog wat boodschappen gaan doen bij de Woolworths. Dat zijn, net als de Coles winkels, steeds heel grote supermarkten waar ze echt alles hebben wat je maar kunt bedenken.

3 oktober

Vandaag zijn we op walvisjacht geweest. We zijn met een boot de stille oceaan op gevaren en we hebben een stel walvissen gezien. Dat waren allemaal bultruggen. De meeste waren wat verder weg. We zijn ook naar Montague Island geweest. Dat ligt zo’n 9 km van het vaste land af. Daar zitten heel veel zeeleeuwen op de rotsen en in het water.
Op de terugweg zwom er een grote school dolfijnen met ons mee. Die waren heel mooi zwart / wit getekend. Ze hadden een heel donkere rug en een bijna witte buik.
Voordat we terug de haven invoeren zagen we nog een walvis en die was een stuk dichter bij de boot.
Al bij al een hele mooie trip maar door de golfslag was het wel erg moeilijk om de beesten te fotograferen en te filmen.
Terug aan land zijn we eerst cappuccino gaan drinken op een terras tegenover ons holidaypark. Daarlangs zat een viswinkel. Daar hebben we grote garnalen gekocht en die hebben we voor de lunch gebakken. Het was heerlijk.
Vanmiddag zijn we gaan wandelen. Aan de andere kant van de baai is een lange boardwalk langs het water. Die hebben we afgelopen. Aan het einde is een bootramp waar je boten in en uit het water kunt laten. Daarlangs is een soort aanrecht met kranen waar vissers hun vis schoon kunnen maken. Daar zaten een hoop pelikanen en aalscholvers. Onder het aanrecht lag weer een zeeleeuw. Die zaten kennelijk allemaal te wachten op de volgende visser die de restjes in het water gooit. En er zwommen een paar gigantische stingrays rond. Ik ging met mijn voeten in het water staan en klotste wat in het water om een spartelende vis na te doen. Meteen kwam een van die reuzen naar me toe gezwommen tot vlak voor mijn voeten. Die beesten waren zeker 1,5 meter in doorsnede.
Later in de middag zijn we nog even het stadje ingereden om geld te pinnen en te tanken. Morgen hebben we weer een flinke rit voor de boeg.