Dinsdag 16 mei - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Dinsdag 16 mei - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Dinsdag 16 mei

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

17 Mei 2023 | Canada, Drumheller

Dinsdag 16 mei

Het was vandaag een beetje minder weer. Het heeft de hele dag ontzettend hard gewaaid en er hing een soort sluierbewolking waardoor de zon niet erg fel scheen. Die sluierbewolking komt van de natuurbranden in het noorden van de provincie Alberta. Je kon het ook ruiken, er hing soms een beetje een vage brandlucht.

Vanmorgen hebben we een bezoek gebracht aan een enorme T-rex. Hier in Drumheller staan veel beelden van dino’s en zelfs sommige straten zijn naar dino’s genoemd zoals Centrosaurusstreet. Op een plantsoen naast de Red Deer River staat een hele grote T-rex. Ik denk dat die wel 20 meter hoog is.

Drumheller ligt in de badlands. Die Badlands zijn een voortzetting van de Badlands in de USA. Na de T-rex zijn we naar de Horseshoe Canyon gegaan. Die ligt een kilometer 0f 15 buiten Drumheller. Daar loopt een wandeltoute door een gedeelte van de Badlands.

Na de canyon zijn we de Hoodootrail naar het zuiden gevolgd. Dat is een autoroute door de badlands. We zijn eerst naar het dorpje Wayne gegaan. Daar heb je de Last Chance Saloon. Dit is nog een stukje wildwest historie. Binnen zijn de muren versierd met oude zwart-witfoto's van mijnwerkers, antiek, talloze snuisterijen en opgezette jachttrofeeën. Er is geen kale plek op de muur en zelfs het plafond is 'versierd'. Er hangt een berenhuid met de kop er aan. Wij hebben er koffie gedronken.

Onze volgende stop was bij een stel hoodoos. Dat zijn geërodeerde rots pieken waar vaak een hoed op ligt gevormd door een grote steen. Hier hebben we weer wat tussendoor gewandeld.

Daarna zijn we naar het stadje Rosdale gereden. Daar hebben we in een parkje aan de Red Deer River onze boterhammen op zitten eten. En daar merkte ik dat ik mijn telefoon kwijt was. Shit waar had ik die nog? We besloten om eerst maar terug te gaan naar de hoodoos waar we gewandeld hadden. We reden het parkeerterrein op en daar zag José hem liggen op een betonnen muurtje. Kennelijk had iemand die daar ergens gevonden en daar netjes neergelegd. Pffffff, dat was we effe boffen.

Terug in Drumheller zijn we naar een grote Extra Foods supermarkt gegaan en die bleek een veel groter assortiment te hebben als de Wall Mart waar we gisteren zijn geweest. Dus konden we daar nog wat boodschappen inslaan.

Nadat we onze boodschappen in onze hotelkamer hadden gezet zijn we naar het Royal Tyrrell Museum Wetenschapsmuseum gegaan. Dat ligt een kilometer of 6 naar het noorden. Het is een museum over dinosaurussen en fossielen en het was zeer de moeite waard. Ze hebben er echt een enorme collectie fossielen vanaf de eerste zeedieren tot de zo’n beetje de laatste ijstijd toen er nog mammoeten en wolharige neushoorns rond liepen. Er staan tientallen volledige of bijna volledige dino skeletten en nog veel meer fossielen. De meesten zijn hier in de omgeving in de badlands gevonden.

Vanavond hebben we weer in het zelfde restaurant gegeten als gisteren. Nu hebben we het senioren menu gekozen. Ieder een kleine salade vooraf en daarna had José een kalfskotelet met m mashed potatoes (hoe Amerikaans wil je het hebben) en ik had fisch en ships. We kregen ook nog een klein toetje na en dat alles was goedkoper als gisteren toen we ieder maar een gerecht hadden.

In het museum betaalden we ook al de senioren intree en dat scheelde een derde van de prijs.