Vrijdag 29 september - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Vrijdag 29 september - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Vrijdag 29 september

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

29 September 2023 | Griekenland, Sámos

Vrijdag 29 september

We zijn vanmorgen eerst naar de Potami waterval gegaan. Dat is maar een paar kilometer van ons appartement. We moesten vanaf de kustweg te voet een pad door het groen volgen langs een droge rivier- of beekbedding. Onderweg zagen we onze eerste hagedis, een Klein-Aziatische Berghagedis (Anatololacerta anatolica). Deze soort komt voor in Turkije en op Samos.

Toen we verder liepen bleek er plotseling weer water in de beek te stromen. Dat kwam vanuit het binnenland en verdween daar in de grond. Zodoende stond het gedeelte stroomafwaarts droog. Het water was glashelder en er zwommen ook visjes. Uiteindelijk kwamen we bij een poel en daar voorbij was een smalle kloof van maar twee á drie meter breed, Hier kwam het water doorheen gestroomd. De waterval moet daar ergens nog zo’n 150 meter verder zijn maar dan moet je door het anderhalve meter diepe en ijskoude water waden. Dat hebben wij maar niet gedaan. Bij die poel waren overigens een hoop mensen en een paar lagen daar ook in het water.

Er liep daar ook een steile trap langs een van de wanden omhoog naar een restaurant dat zo’n 100 meter hoger ligt. Wij zijn gewoon langs de beekbedding terug gelopen en daarna met de auto over de weg naar dat restaurant gereden. Dat lag helemaal in het groen boven aan de rand van die kloof. Op het terras zaten we prachtig maar de cappuccino smaakte er voor geen meter. De verse sinaasappelsap die we ook hadden genomen maakte dat weer een beetje goed want die smaakte prima.

Vanmiddag hebben we met de auto een tochtje door het mooie groene bergland gemaakt. Onderweg zijn we langs twee oorlogsmonumenten gekomen waar marmeren plaquettes tegen de berg waren gemaakt met de namen en leeftijd er op van de gesneuvelden. Tegenover dat eerste monument zag ik weer een hagedisje lopen, dit keer een Slangenooghagedisje (Ophisops elegans).

Weer onderweg zagen we een bord dat verwees naar de Pythagoras grot. Dus zijn we dat weggetje ingereden. Na veel geslinger over een smal bergweggetje kwamen we bij een parkeerplaatsje. Vandaar liep er een trap de steile berghelling omhoog. De grot ligt op 118 meter hoogte boven de weg. Halverwege de klim is er een afslag naar het kerkje van St. Johannes de Theoloog. Dat ligt op een klein plateau met een mooi uitzicht. Een goede gelegenheid om ook even uit te rusten van het eerste gedeelte van de klim.

Daarna gingen we weer verder omhoog tot bovenaan. Daar is kleine kapel met daarachter de ingang van de grot. Er wordt gezegd dat Pythagoras hier in alle rust over filosofie en wiskunde nadacht. In de grot was het natuurlijk aardedonker en wij waren onze zoeklamp vergeten in de auto. En even terug naar beneden om die te halen was een beetje te veel van het goede. Volgens onze wandelapp op de telefoon hadden we 33 verdiepingen geklommen. Maar het uitzicht was hier prachtig.

Vanavond hebben weer lekker gegeten op een terras in het stadje. Een kleine Griekse salade met tzatziki vooraf en daarna had José lamskoteletjes en ik stifado. Het smaakte weer heerlijk.