Maandag 25 september 2017 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Maandag 25 september 2017 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Maandag 25 september 2017

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

25 September 2017 | Griekenland, Athene

Onze laatste volle dag op Evia. Het weer was vandaag wat minder. Het was regelmatig flink bewolkt. Dan trok het weer wat open daarna dreef er weer een nieuwe wolkenbank over. In de loop van de middag zijn er zelf even een paar druppels gevallen. En nu, rond zes uur in de middag, zit het potdicht en ziet het er dreigend uit. Maar de temperatuur was vandaag nog steeds prima.
We zijn vanmorgen eerst naar Limni gereden. Dat is zo'n 20 km naar het zuiden aan de kust. 10 km onder Limni ligt het Moni Agios Nikolaou Galataki klooster. Dat is het oudste klooster van Evia. Men is al in de 11e eeuw begonnen met de bouw de eerste gebouwen.
Vanuit Limni moesten we een smal weggetje direct aan zee volgen. Het weggetje had aan de andere kant een steile rotswand. Na een paar kilometer kwamen we in een gebied wat helemaal was afgebrand. Daar heeft vorig jaar in augustus een hevige bosbrand gewoed. Dat afgebrande gebied bleek kilometers groot te zijn. Ook het klooster lag daarin. Maar het klooster zelf en een klein beetje groen er om heen is gespaard gebleven.
In het klooster hebben we onder andere de kapel bekeken. Daar zijn muurschilderingen die meer als 500 jaar oud zijn.
Na het klooster zijn we terug gereden naar Limni. Daar hebben we een keer door het stadje gelopen en we hebben op een terras aan zee een cappuccino gedronken.
Daarna zijn we een eind land inwaarts gereden tot het plaatsje Mantoudi. Hier was van alles aan de gang. Het hele stadje was versierd met vlaggetjes en men was een grote markt aan het opbouwen. Bij een van de kramen op de markt hebben we ieder een lekkere gegrilde vlees spies gekocht en op gesmuld.
Ook de kerk was van buiten met vlaggen en wimpels versierd. Binnen had men het beste zilverwerk te voorschijn gehaald en overal bloemstukken opgehangen en neergelegd.
Voor de kerk troffen we twee Grieks Orthodoxe priesters. Ik heb aan een van hen gevraagd wat er aan de had was. Hij vertelde dat op 25 en 26 september, vandaag en morgen dus, het feest van de heilige St. John ofwel St. Johannes wordt gevierd. Dat is in dit plaatsje kennelijk een groot feest.
In de omgeving van Mantoudi bleken ook een paar riviertjes te stromen. Daar hebben we een stop gemaakt. We hebben daar onze boterhammen opgegeten. Vanaf de weg zag ik beneden in het water een waterschildpad. Ik ben toen de helling afgedaald en ik heb een een stuk langs en door de rivier gewandeld. Er zat heel veel vis in het glasheldere water. Ik heb ook een ijsvogel zien vliegen maar die was te snel weg voor een foto. Maar schildpadden heb ik geen meer gezien.
Toen we even verder weer over een riviertje reden stopten we daar en zagen daar in het water nog wel een zoetwaterkrab.
Terug in Ilia hebben we een wandelingetje gemaakt over het boulevardje en op een terras wat gedronken.
En nu is het tijd om onze koffers te pakken voor onze verplaatsing morgen naar Marathon.