Vrijdag 29 september 2017 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Vrijdag 29 september 2017 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Vrijdag 29 september 2017

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

29 September 2017 | Griekenland, Athene

Gisteren zij ik al dat het weer was omgeslagen. Vandaag is het de hele dag zwaar bewolkt geweest. Maar heel af en toe kwam de zon er even tussen door. Het waaide ook erg hard en met een temperatuur van maar zo'n 21 graden was het door die harde wind niet echt aangenaam.
We hebben er maar het beste van gemaakt. Vanmorgen zijn we naar het plaatsje Marathon gegaan. Daar hebben we eerst even gekeken bij het stadion waar tijdens de Olympische spelen van 2004 de marathon van start ging.
Daarna zijn we het marathon lopers museum gaan zoeken. Er staan hier prachtige borden die je er naar toe verwijzen maar als je dan in de stad bij dat museum bent staat er niets meer en het museum gebouw is ook niet echt opvallend. We hebben twee keer een rondje door het dorp gemaakt en we zijn er twee keer langs gekomen zonder dat we het zagen. Typisch Grieks, mooie borden plaatsen naar een bezienswaardigheid tot je er bijna bent en dan staat er niets meer. Dat zie je overal in Griekenland.
Uiteindelijk hebben we in een café een cappuccino gedronken en de dame die daar werkte wees ons aan waar het was.
In het museum hebben we eerst een film gezien over het ontstaan van de marathon (de slag bij Marathon), en de geschiedenis van de moderne Olympische marathon vanaf 1896.
Daarna hebben we het museum bekeken. De marathons van alle Olympische spelen werden in chronologische volgorde behandeld op grote borden aan de muur. Bij iedere jaargang was ook een lijst van de eerste 100 deelnemers weergegeven. We kwamen er verschillende Nederlandse namen tegen zoals Cor Vriend, Gerard Nijboer en Carla Beurskens. Verder waren er veel spullen zoals originele medailles, shirtjes en schoenen van lopers en de nodige prullaria die met de marathon van doen hebben. Er was ook een wand met alle originele posters van alle moderne Olympische spelen. Amsterdam 1928 hing daar natuurlijk ook bij. Ik heb al eens eerder gezegd dat wij niet zo'n museum bezoekers zijn maar dit vonden we alle twee een heel bijzondere en leuke ervaring.
Vanmiddag hebben we thuis onze boterhammen opgegeten. Daarna was de vraag wat nu, met dit slechte weer. We besloten om naar het Schinias Nationaal Park te gaan. Dat is een wetland waar veel vogels zouden moeten zitten. Maar daar aangekomen bleek dat er geen enkele wandel mogelijkheid was. We zagen wel een ingang met een bordje maar daarachter was alles overwoekerd. Hier zie je weer dat de Griekse staat (bijna) failliet is.
Toen besloten we om naar de archeologische opgraving Ramnous te gaan. Dat is ongeveer 20 km van Marathon verwijderd. Maar daar stonden we rond kwart voor 3 voor de poort en men sloot om 3 uur. Dus dat was ook niets. En we hadden het kunnen weten. Heel veel kleinere en middelgrote toeristische bezienswaardigheden sluiten hier om 3 uur. Alleen de echte grote publieks trekkers zijn de hele dag open.
Hierna zijn we maar met een boogje door het binnenland terug richting huis gereden.
Terug in Marathon zijn we nog naar de Olympische roeibaan gaan kijken. Maar het was meteen duidelijk dat de faciliteiten hier allang niet meer worden gebruikt. Het is allemaal vergane glorie. En het waaide nog steeds hard en guur dus we hadden het hier zo bekeken.