Maandag 9 oktober - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Maandag 9 oktober - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Maandag 9 oktober

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

09 Oktober 2023 | Griekenland, Chíos

Maandag 9 oktober

Alweer een wolkeloze dag maar wel weer met een beetje wind.

We zijn vandaag langs de kust naar het noorden gereden. We passeerden de hoofdstad en aan de noordelijke rand van de stad stonden vier Griekse windmolens direct aan zee. Daar zijn we gestopt om wat foto’s te maken. Toen we weer weg wilden rijden wilde de auto niet starten. Dat deed hij op Samos ook al een paar keer. Na drie, vier of vijf keer proberen sloeg hij dan wel weer aan. Nu hebben we na een paar pogingen even gewacht en toen sloeg gelukkig weer aan.

Hierna zijn we weer verder gereden en we kwamen in Vrontados. Daar hebben we cappuccino gedronken en daarna zijn we daar naar de steen van Homerus gaan kijken, die wordt ook Daskalopetra genoemd. Daskalopetra betekent de steen van de leraar.

Op deze steen zat Homerus vroeger en vertelde zijn gedichten. Hij leefde van ca. 800 voor Chr. tot ca. 750 voor Chr. Zoals bekend heeft Homerus zijn gedichten nooit zelf geschreven omdat hij waarschijnlijk blind was, maar hij vertelde ze aan zijn studenten, die ze voor hem opschreven.

Homerus is de auteur van de Ilias en de Odyssee, twee enorm invloedrijke epische gedichten uit het oude Griekenland. De Ilias is het verhaal over de verovering van Troje en de Odysee is het verhaal over de reis naar huis van de Griekse held Odyseus, na de verovering van Troje.

In verband met de startproblemen van de auto besloten we hierna om even langs het kantoor van Auto Union aan de haven van Chios stad te gaan om het probleem uit te leggen. Daar ging een van de medewerkers mee en toen hij het probeerde startte de auto natuurlijk meteen. Hij heeft het een aantal keer geprobeerd en steeds sloeg hij meteen aan.

De eigenaar heeft ook naar zijn collega op Samos gebeld om het probleem door te geven. Die wist te melden dat wij aan hem door hadden moeten geven dat we met de huurauto naar Chios zouden gaan. Dan hadden we een extra verzekering voor op de ferry af moeten sluiten. Nu komt schade die eventueel op de ferry ontstaat voor onze eigen rekening. Dus zullen we volgende week voorzichtig moeten zijn bij het op- en afrijden van de ferry.

Daarna hebben we onze tocht naar het noorden voort gezet naar Kardamyla. Dat dorp bestaat uit twee delen, Ano Kardamyla dat wat hoger tegen een berghelling ligt (ano wil zo iets als boven zeggen) en Kato Kardamyla dat beneden aan een smalle diepe baai ligt (kato wil zo iets als onder zeggen). Boven Ano Kardamyla ligt een verlaten dorp waar we even doorheen zijn gewandeld. Weer terug in Ano hebben we op het dorpsplein onder een eeuwen oude plataan wat gedronken.

In Kato Kardamyla zagen we nog een paar oude molens. En toen was de middag al weer bijna voorbij en moesten we weer terug naar het appartement.

Voor het eten zijn we vanavond naar het volgende dorp gereden, Agios Ermioni. We hadden gisteren gezien dat daar verschillende restaurantjes zijn. Maar die bleken nu allemaal gesloten, op een soort Griekse snackbar na. Dus hebben we daar maar gegeten. José had hamburger en ik lamskoteletjes. Aan die koteletjes bleek bijna geen vlees te zitten maar José kreeg twee grote lekker mals gebakken hamburgers dus heb ik haar geholpen om die op te eten.