Donderdag 30 mei 2024 - Reisverslag uit Orbaneja del Castillo, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Donderdag 30 mei 2024 - Reisverslag uit Orbaneja del Castillo, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Donderdag 30 mei 2024

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

30 Mei 2024 | Spanje, Orbaneja del Castillo

Donderdag 30 mei 2024

De dag begon vandaag met heel triestig weer. Het regende en de lucht zat potdicht met bewolking. Maar gelukkig werd het iets na twaalven droog en dat is het verder de hele dag gebleven. In de loop van de middag kwam er zelfs af en toe even een zonnetje door.

We moesten vandaag naar ons volgende overnachtingsadres, hotel Rural La Puebla in Orbaneja del Castillo. Onze eerste stop was in een dorp waar we koffie hebben gedronken. De drankjes kosten hier overal maar weinig. Voor de twee koppen koffie, met een kukske, moest ik €3,20 betalen. Maar ook voor een biertje of een glas wijn betaal je hier maar ongeveer de helft van bij ons.

Onze volgende halte was bij het kerkje van San Pantaleón de Losa. Dit Romaanse kerkje wordt beschouwd als een van de mooiste en meest originele werken van romaanse kunst in Burgos en het werd gebouwd in 1207. Het ligt op een hoge rots. We zijn er naar boven gewandeld door een bloemenzee met heel veel klaprozen. Het kerkje was, ik zou bijna zeggen uiteraard, gesloten maar het uitzicht vanaf de rots was mooi en onderweg zag ik nog een paar hagedisjes. Dit keer waren het Catalaanse muurhagedissen, opnieuw een nieuwe soort. We zagen er ook een stel gieren zweven op de thermiek.

Een stuk verder kwamen we door een dorpje en daar stond een bord dat naar een waterval verwees, de Cascada de Pedrosa de la Tobalina. En daar zijn we naartoe gelopen. En dat was best een flinke waterval. Er kwam op verschillende plaatsen water naar beneden.

Weer wat verder kwamen we langs de Abdij van Rioseco. Dat is het overblijfsel van een voormalige cisterciënzerabdij. Het is een groot complex waar we een tijdje doorheen gestruind hebben.

En toen was het al weer laat in de middag en tijd om door te rijden naar ons hotel. Dat ligt, zoals al gezegd, in Orbaneja del Castillo. Dit dorp zit verscholen in een kloof tussen hoge rotswanden en onder aan het dorp klatert een flinke waterval naar beneden, de Cascada de Orbaneja del Castillo. Er zijn heel smalle en steile straatjes. We moesten de spiegels van de auto een paar keer inklappen om verder door het dorp omhoog te kunnen rijden en uiteindelijk hebben we de auto maar geparkeerd en het laatste stuk gelopen. Ons hotel ligt helemaal bovenaan aan het einde van het dorp. We hebben de bagage die we nodig hadden verder te voet om hoog gesjouwd.

We hebben vanavond in het hotel gegeten. José had heel malse varkenslapjes van lokale varkens en ik had kabeljauw filet, allebei met gebakken aardappeltjes, sla en gestoofde kleine paprikaatjes. José nam er een fles witte wijn bij zodat ze vanavond op de kamer ook nog een glaasje kan drinken. Die fles kostte in het restaurant maar zeven euro, ongelooflijk.