Vrijdag 28 juni 2024 - Reisverslag uit Hondarribia, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Vrijdag 28 juni 2024 - Reisverslag uit Hondarribia, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Vrijdag 28 juni 2024

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

28 Juni 2024 | Spanje, Hondarribia

Vrijdag 28 juni 2024

Het was vandaag onze laatste hele dag in Spanje. We slapen nu in een hotel naast de grens. Onderweg hebben we een stop gemaakt in Pamplona. Deze stad is vooral bekend door de jaarlijkse stierenrennen door de binnenstad tijdens de San Fermínfeesten. Dan rennen honderden dappere figuren (of zijn het idioten) voor een horde stieren uit en proberen daar dan ongeschonden uit te komen. Bij dit evenement vallen regelmatig gewonden en ook doden. Dit jaar vindt dit evenement plaats van 6 t/m 14 juli.

Toen wij door de gezellige binnenstad wandelden zagen we dat er al overal voorbereidingen werden getroffen. In etalages was ook overal de traditionele kleding te zien. Witte bloes, witte broek en een rode halsdoek en een rode doek die om het middel wordt gebonden.

Bij ons bezoek aan Pamplona was het nog zonnig maar toen we verder reden werd het steeds bergachtiger en ook bewolkter. Voordat we op onze eindbestemming voor vandaag waren in het Kyriad Direct ETH Irun hotel in Irun zat de lucht potdicht. De laatste 40 km onderweg had het al af en toe gemiezerd. We hebben ook nog in een file gestaan want er was een ongeluk gebeurd. Er stond een auto dwars tegen de vangrail. Niet gek gezien de rijstijl van veel Spanjaarden, die rijden als idioten. Bijna niemand houdt zich aan de aangegeven snelheid. Op de 90 km buitenwegen rijden ze vlot 120 of 130 km per uur. Op snelweg waar je 120 mag rijden ze nog veel harder. Het is maar goed dat we tijdens het grootste deel van onze rondreis op bijna lege wegen hebben gereden.

Vanmiddag zijn we nog even naar het stadje Hondarribia gereden. Dat ligt maar een paar kilometer verderop, aan de rivier de Bidasoa, op de grens met Frankrijk. Vroeger was Hondarribia een belangrijke vesting tegen Frankrijk en een vissersdorp, nu een badplaats met middeleeuws centrum met pittoreske straatjes, oude stadsmuren, slotgrachten en gekleurde huizen. Op het middeleeuwse plein staat het prachtige Parador Hotel, het voormalige kasteel van koning Karel de V. We zagen er ook weer wat Catalaanse muurhagedissen maar nu van een andere ondersoort.

Ongeveer een kilometer van ons hotel heb je een soort winkelplein. Dat ligt direct aan de grens en daar worden tabak, drank, cosmetica, chocolaterie etc. verkocht. Allemaal producten die in Frankrijk duurder zijn. En het wemelt hier van de tankstations want de benzine is hier in Spanje ook een stuk goedkoper. Op het winkelplein zijn ook een paar restaurants en daar zijn we gaan eten. We hadden alle twee vissoep en die was best lekker. We wilden ook alle twee paella maar daarvan hadden ze nog maar een portie. José besloot om varensvleeslapjes met frietjes te pakken. En dat was de beste keus want de paella was niet erg lekker. De vleeslapjes van José waren wel lekker mals en smaakvol. Na had José een ijsje en ik weer rijstepap.

• 29 Juni 2024 - 07:36

Truus:

Wij wensen jullie een veilige thuisreis. Wij rijden vandaag verder naar Caldaro in Italië.