Vrijdag 14 juni 2024 - Reisverslag uit Dombodán, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 juni 2024 - Reisverslag uit Dombodán, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 juni 2024

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

14 Juni 2024 | Spanje, Dombodán

Vrijdag 14 juni 2024

Het was vanmorgen heel triest weer. Het zat potdicht, het miezerde regelmatig en het was maar 15º.

We zijn naar Ourense gegaan. Dat ligt op beide oevers van de Rio Miño. Toen we de stad naderden begon het een beetje op te klaren en tijdens de laatste 20 km zagen we de temperatuur op het dashboard wonderbaarlijk snel oplopen tot 22º.

De bewegwijzering naar en in de stad was hier wel goed en we vonden snel een parkeergarage vlak bij het centrum. Die was weer onder een enorm winkelcentrum. We liepen van daar eerst een brug over de rivier op en hadden toen zicht op de Puente Viejo, een 5e eeuwse Romeinse brug. Dat is nu een voetbrug die de stadsdelen aan weerszijden van de rivier met elkaar verbindt.

Daarna zijn we het centrum ingelopen naar de Plaza Mayor. Onderweg bleek er een straat afgezet en die stond vol met rally auto’s. Het bleek dat er drie dagen lang een autorally gaande was rond Ourense en voor deze dag stonden de auto’s hier opgesteld.

Daarna kwamen we op de Plaza Mayor. Dat is het centrum en hart van de stad. Het plein is vroeger lange tijd gebruikt als arena voor stierenvechten.

Een kort straatje verderop was de kathedraal. Hier geen lange wachtrij, we konden zo naar binnen. We moesten intree betalen maar zoals bijna overal waar we in Spanje intree hebben moeten betalen kregen we 65 korting. We hebben ook al mee gemaakt dat we ergens gratis naar binnen mochten als pensionado.

De kathedraal was erg mooi van binnen. Alle grotere kerken hier hebben een aantal zijkapellen. Een van de grotere zijkapellen hier was oogverblindend, mede door het overvloedig gebruik van bladgoud op alle ornamenten.

Het hoofdaltaar midden in de kerk was enorm en ook helemaal met bladgoud versierd. Er waren allemaal afbeeldingen te zien van de kruisweg van Jezus.

Uiteindelijk kwamen we weer buiten en zijn we met een boog door de stad weer richting auto gelopen. Op een van de hellende straten in het centrum was over de hele lengte een rolloopband. Daar kon je op gaan staan net als op een roltrap en dan hoefde je niet bergop te lopen.

Vanaf Ourense zijn we met een grote boog door het mooie groene landschap weer richting ons hotel gereden.

Vanavond zijn we weer in het dorp gaan eten in het zelfde restaurant als eergisteren. We hadden alle twee weer een dagmenu. Vooraf had José een vlees- en kaasplank en ik een soort macaroni met tomatensaus en schelpjes. Als hoofdgerecht hadden we alle twee stukken mals runderstoofvlees met frietjes en een salade. Als toetje namen we een ananas kwarktaart. Toen de eigenaresse ons daarmee zag zei ze iets op z’n Spaans over chocolade taart. Wij begrepen alle twee dat ze zei dat ze de chocolade taart veel lekkerder vond. En toen we ons toetje op hadden zette ze nog een bordje met die “lekkere” chocolade taart op onze tafel. Die was inderdaad lekker maar ook heel machtig.

Na het eten wilden we nog wat boodschappen doen dus zochten we in de buurt van de winkel een parkeerplaats. Die vonden we in een zijstraat maar toen we uitstapten zagen we aan de andere kant van het parkeerterrein een hoop volk en we hoorden muziek. We gingen uiteraard kijken. Er speelden drie muziekkanten en daarvoor stond een kring met vrouwen en kinderen die meezongen en met twee Sint Jakobsschelpen tegen elkaar aan wreven wat een soort castagnetten achtig geluid maakte. En daar omheen stond een hoop volk. Wij hebben er ook even staan kijken.

Toen we daarna bij de winkel kwamen trokken die muziekkanten door de straten met een stoet volk er achteraan.