Maandag 7 oktober - Reisverslag uit Altea, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Maandag 7 oktober - Reisverslag uit Altea, Spanje van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Maandag 7 oktober

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

07 Oktober 2024 | Spanje, Altea

Maandag 7 oktober

Het was vandaag opnieuw een warme dag maar er hing wel wat sluierbewolking die in de loop van de middag dikker werd. Nu ik dit zit te typen, rond 18:00 uur, ziet het er vrij dreigend uit.

We zijn vanmorgen eerst naar Altea gegaan. Maar onderweg zagen we een mega grote China Store. Daar zijn we eerst even binnen gaan kijken. Dat is een kruising tussen een Blokker, een Gamma, een Action en nog veel meer. En deze winkel was ook zo groot als een paar van die winkels samen. We zagen er een leuk lounge tafeltje voor buiten. Van gietijzer met een kleurrijk mozaïek blad. Zo’n zelfde tafeltje hadden we de vorige week al een keer een gezien maar toen dachten we dat we het niet mee konden nemen in de auto. Nu heb ik het wat beter bekeken en ik zag dat het blad er af kon en dat het onderstel ingeklapt kon worden. Dus hebben we er een gekocht en dat zat in een platte doos. Die doos paste prima in de ruimte onder onze bodemplank achterin de auto.

Daarna zijn we verder naar Altea gegaan. We zijn de oude binnenstad in gelopen door de oude stadspoort, de Portal Viejo. Daar hebben we gewandeld door de straatjes met witgekalkte huizen. Er waren veel winkeltjes en restaurantjes. In het centrum op het hoogste punt staat de Iglesia de Nuestra Señora del Consuelo. Deze kerk heeft twee koepels van geglazuurde tegels en een beetje een barok interieur. We hebben voor de kerk op een terras een drankje gedaan want het was erg warm.

Vervolgens zijn we het binnenland ingereden naar de Watervallen van Algar. Die staan beschreven als een watervalcomplex omringd door een prachtige natuur. Dat is mogelijk vroeger ooit zo geweest maar daar is nu niets meer van over. Rond die waterval is nu een enorme toeristische kermis met veel restaurants en hotels en een dinopark. Het was er ontzettend druk. Op het paadje naar de waterval moesten we in een file van mensen lopen. We hebben snel even gekeken naar de waterval die wij niet heel bijzonder vonden en er waren echt overal mensen. Daarna zijn we snel terug gegaan naar de auto. Rond de waterval waren alleen maar betaalde parkeerplekken. Wij moesten daar €10, - betalen. Maar als we bij het tegenoverliggende terras een drankje zouden nemen kregen we ons tientje weer terug. Dat hebben we dus maar gedaan. Ze hadden lekkere verse sinaasappelsap en die twee glazen kosten uiteraard €10,-, zo werd dat verrekend.

Hierna ging de tocht verder naar El Castell de Guadalest. Dat is een dorp, dat boven de Guadalest vallei ligt. Het dorp ligt in een prachtige omgeving met veel sinaasappel- en citroenbomen, dennenbomen en olijfbomen. Guadalest is door de Moren gebouwd en door dit volk is een irrigatiesysteem aangelegd, waarbij de rivier op verscheidene plekken werd afgedamd middels een dam. Hierdoor kon een stuwmeer in de Guadalest vallei ontstaan. We liepen naar het historische centrum van Guadalest door een in rots uitgehakte tunnel. In het centrum waren veel winkeltjes en terrasjes. We hebben door het leuke dorp gewandeld en we hebben het middeleeuws kasteel bezocht, dat bereikbaar is via het beroemde herenhuis van de Ordunas, waar nu een museum in gevestigd is. Dat herenhuis had nog authentiek ingerichte vertrekken waar we doorheen konden lopen.

We hebben vanavond in het hotel gegeten. We hebben het dagmenu genomen. Eerst kregen we een salade, dat is in Spanje een voorgerecht. Daarna hadden we een lekkere vissoep en als hoofdgerecht had José een soort gestoofde rundvleesstukjes en ik had een stuk kabeljauw met een lekkere saus, alle twee met een gekookte aardappel. Daarna was er nog een toetje van rijstepap met kaneel.

• 08 Oktober 2024 - 06:56

Henny Neijland:

Jammer dat de waterval tegen viel, een toeristische plek blijkt nu en dan is het meestal erg druk, het is de afgelopen tijd ook erg droog geweest dus veel water is er niet dat is jammer, zo'n plaats wordt ook echt uitgebuit vanwege de toeristen, verder was de omgeving wel mooi toch? Het weer zit in ieder geval wel mee[e-1f44d][e-1f601][e-1f970]