5 juni 2016 Nicopolis - Reisverslag uit Mytikas, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu 5 juni 2016 Nicopolis - Reisverslag uit Mytikas, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

5 juni 2016 Nicopolis

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

05 Juni 2016 | Griekenland, Mytikas

Vanmorgen scheen de zon weer volop maar rond 3 uur vanmiddag kwam er een dikke bewolking opzetten. Het is wel warm en droog gebleven.
Na het ontbijt zijn we eerst naar Nicopolis gegaan. Dat is een stad die in 31 voor Christus is gesticht door Octavianus, na zijn overwinning op Marcus Antonius.
Je ziet er nog kilometers lange stadmuren en onder andere een aantal resten van woningen met fraaie mozaïekvloeren. Er is ook een theater wat nog redelijk is behouden. We hebben hier twee hele mooie smaragdhagedissen gezien die ook alle twee heel geduldig voor de fotocamera bleven poseren.
Na Nicopolis hebben we in een taverne wat gedronken. Vanaf het terrasje hadden we uitzicht op de golf van Amvrakikos. Daar zagen we in de verte een paar pelikanen zwemmen. Maar die zaten zo ver weg dat we ze alleen met de verrekijker konden herkennen. Overigens moesten we op dat terras voor een glas wijn en een frappe (een ijskoffie) het enorme bedrag van 2 euro afrekenen. Het is hier eigenlijk nergens duur maar dit sloeg toch wel alles.
Ten noorden van de golf is een vlak landbouwgebied dat is doorsneden door riet omzoomde vaartjes en beekjes. Verder zijn er tussen de landbouwgronden veel grotere en kleinere wetlands. In het gebied liggen enkele kleine dorpjes. In enkele daarvan zagen we ooievaarsnesten. Je kunt er ook over een kilometers lange dam naar een eilandje in de golf rijden.
We hebben er wat op de bonnefooi over kleine weggetjes gereden. We probeerden die dam te vinden om de weg erover te volgen. Onderweg zagen we weer een slang op de weg. Ik stopte op tijd en de slang was deze keer zo vriendelijk om nog even stil te blijven liggen. Nu konden we ze wel fotograferen en filmen. Het was een vierstreepslang. Weer een nieuwe soort en het beest was zeker wel 120 - 130 meter lang.
Toen we de slang zagen reden we langs een vaartje met een hoge rietkraag erlangs. Na de slang zijn we een stukje verder gereden en toen zagen we een opening in de rietkraag en een wankel voetbruggetje over het water. Ik ben daar eens gaan kijken en plotseling zag ik een eind verderop in het water iets bewegen. Eerst dacht ik dat het een waterhoentje of zo iets was. Maar toen het mijn kant op kwam gezwommen bleek het een of ander beest te zijn. Ik heb er snel een paar foto's van gemaakt. Ik twijfelde of het een otter, bever, of zelfs een beverrat was. De foto's zijn niet helemaal geweldig omdat het beest zo ver weg was.
Later, terug in het hotel, heb ik op internet gekeken en foto's vergeleken. Ik zag toen dat het inderdaad een beverrat was. Dat zijn grote knaagdieren die op een bever lijken maar dan met een ronde staart in plaats van een platte beverstaart. Beverratten zijn in het verleden uit Zuid-Amerika naar Europa ingevoerd voor hun bont. Maar in de loop van de tijd zijn er links en rechts wat ontsnapt en die hebben zich in Europa weten te handhaven en ze planten zich hier ook voort. Heel apart om zo'n beest in het wild te zien.
Na de beverrat zijn we doorgereden. Toen zagen we een grote roofvogel in een wei zitten. Maar nadat we ware gestopt vloog die op. We zagen dat er een slang in zijn klauwen bungelde.
Nadat we onze boterhammen hadden opgegeten vonden we de weg naar de dam. Die zijn we opgereden maar, zoals al gezegd werd het weer snel slechter. Het werd zwaar bewolkt en het begon hard te waaien. Dat laatste doet het hier overigens iedere middag.
Nadat we even op het eilandje met de naam Koronisia hadden gekeken zijn we maar weer terug gegaan. We namen dezelfde route terug omdat ik nog een keer bij het vaartje wilde kijken of die beverrat zich nog liet zien.
Daar aangekomen liep ik weer het bruggetje op maar zag in eerste instantie niets. Ik liep weer terug naar de auto maar besloot toen om nog een keer gaan te kijken. Meteen zag ik nu een grote, zeker anderhalve meter lange slang in het water. Dat was weer een vierstreepslang. Die zijn overigens niet giftig. De slang zwom onder het bruggetje door en verder door de vaart. Ik heb ze gefilmd en daar is ze goed op te zien.
Na nog een stop voor een drankje zijn we daarna weer naar ons hotel gereden.