Vrijdag 7 juni 2019 - Reisverslag uit Marathópolis, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Vrijdag 7 juni 2019 - Reisverslag uit Marathópolis, Griekenland van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Vrijdag 7 juni 2019

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

07 Juni 2019 | Griekenland, Marathópolis

Vrijdag 7 juni 2019

Het was vandaag een hete zonnige dag. De heetste dag tot nu toe. De lucht was vrijwel wolkeloos. Alleen boven het Taigetos gebergte hingen wolken rond de toppen. Het waaide wel flink maar dat zorgde ervoor dat de hitte goed te dragen was.
We zijn het meest westelijke schiereiland van de Peloponnesos, recht ten zuiden van ons, gaan verkennen. We zijn via Pylos naar beneden gereden. Het schiereiland heeft een beetje een rechthoekige vorm. Op het zuidwestelijke puntje ligt Methoni. Hier bevindt zich een van de meest indrukwekkende Venetiaanse kastelen uit de middeleeuwse periode. Het kasteel werd in de 13e eeuw op een schiereiland gebouwd. Aan het uiteinde van het schiereiland, op het meest zuidelijke punt, zie je het kleinere kasteel van Bourtzi dat op een rotseilandje is gebouwd. Je kunt hiernaartoe lopen via een stenen brug.
Na het kasteel hebben we op een terrasje cappuccino gedronken. Daarna zijn we verder langs de zuidkust verder gereden naar Koroni. Dat ligt zo ongeveer op het andere puntje van het schiereiland. Hier hebben we op een terrasje aan de haven geluncht. Een heerlijke Griekse salade met tsatsiki en gehaktballetjes met brood. In het water zwommen grote scholen vissen. Als je wat brood in het water gooide leek het wel of de het wateroppervlak begon te bruisen omdat de vissen allemaal tegelijk bij het brood probeerden te komen.
Ook Koroni heeft een kasteel ruïne. Die zie je bij aankomst in het stadje als eerste, aan het einde van het schiereiland. Dit kasteel werd in de 13e eeuw door de Venetianen gebouwd.
Vanaf de haven kun je via smalle straatjes of trappen naar boven naar het kasteel wandelen. Via de grote poort kun je naar binnen. Op het terrein van het kasteel bevindt zich het klooster van Agios Ioannis de Doper. In het klooster bevindt zich het hoogste punt van het kasteel waar ook een kruis staat. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het stadje en de zee.
Na Koroni zijn we weer verder langs de kust gegaan. Nu weer naar boven in noordelijke richting. We zijn bij Agios Andreas een binnenweg in gedraaid en zijn zo dwars over het schiereiland terug naar Pylos gereden. Van daar uit is het nog maar ongeveer 20 km terug naar ons huisje.
Vanavond hebben we weer bij een ander restaurantje gegeten. Men had er geen kaart dus we moesten mee de keuken in. Er werden deksels van pannen opgelicht en we konden aanwijzen wat we wilden eten. José koos voor kip souvlaki en ik had een stuk kabeljauw filet in tomatensaus. We hadden er een groene bonen stoofschotel bij. Het was weer heerlijk.....