Woensdag 29 september 2021 - Reisverslag uit Almancil, Portugal van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Woensdag 29 september 2021 - Reisverslag uit Almancil, Portugal van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Woensdag 29 september 2021

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

29 September 2021 | Portugal, Almancil

Woensdag 29 september

We hebben hier een probleempje met de stroom. Iedere keer slaat de hoofdschakelaar er uit. Afgelopen nacht zelfs, toen alles uit was behalve de koelkast, is de stroom er zeker een keer of 4 uitgefloept. En vanmorgen tijdens het klaar maken van het ontbijt, met onder andere het koffiezet apparaat aan, sloeg de stroom er om de haverklap uit. We hebben het aan de eigenaresse gemeld en die heeft er vanmiddag een elektricien bij gehaald, maar die kon zo op het oog niets vinden. Hij heeft een paar groepen uitgeschakeld om te zien wat er gebeurd. Als de stroom er weer uit floept moeten we het melden aan de eigenaresse. Als het niet opgelost kan worden krijgen we een andere kamer. Afwachten maar…..
Vanmorgen zijn we op stap gegaan maar een paar honderd meter verder bleek op een soort kampeerterrein een markt te zijn. Daar zijn we maar weer gestopt en hebben we een keer rondgekeken.
Daarna vervolgende we onze weg en zijn naar Vilamoura gegaan. Daar moet ergens een opgraving zijn van een Romeinse villa zijn maar het was heeeeel toeristisch in die stad en heeeeel druk dus we zijn maar omgedraaid en doorgereden.
Onze volgende stop was op weg naar het kasteel van Paderne, op een terras voor een cappuccino en een heerlijke pastéis de nata.
Het kasteel van Paderne bleek een ruïne te zijn waar niet zo veel van over was dus na even wat rondkijken hadden we dat ook weer gezien.
Daarna zagen we op de kaart een stuwmeer een stuk verder landinwaarts. Daar zijn we door het mooie groene heuvellandschap naar toe gereden. We hebben er onze boterhammen opgegeten en vervolgens zijn we met een grote lus weer terug naar Almancil gereden. Onderweg kwamen we langs een watertje waar Moorse beekschildpadden (Mauremys leprosa) zaten. Het is een zeer schuwe soort die wel aan land komt om te zonnen, maar bij het minste of geringste weer het water in plonst. Na even wachten komen dan wel een paar nieuwsgierige kopjes boven water om te checken of het gevaar al voorbij is.
Een stuk verder hield de harde weg in eens op en moesten we zeker een kilometer of 10 over een zandweg hobbelen.
We hebben de hele dag met een scheef oog opgelet of we geen hagedissen zagen. Ik ben onderweg ook een paar keer gestopt om even rond te kijken maar er was er geen een te vinden. Gisteren heb ik alleen een paar gekko’s gezien in het natuurreservaat. Maar toen we weer terug kwamen bij Quinta dos Amigos zag ik een mini hagedisje op het paadje naar onze kamer. Het was een heel jonge Algerijnse zandloper (Psammodromus algirus). Hoe komt dat beestje hier terecht??
Nu zitten we weer bij onze accommodatie met een drankje. Het was vandaag weer een warme dag met een strakblauwe lucht.