26 november 2016 - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu 26 november 2016 - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

26 november 2016

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

26 November 2016 | Zuid-Afrika, Clanwilliam

26 november 2016

Toen we vanmorgen op weg gingen zag ik op het hoofddisplay in de auto dat de bandenspanning van de linker achterband nog maar 1.9 bahr was. Dus zijn we voor alle zekerheid langs een tankstation gereden en hebben de bandenspanning weer laten verhogen naar 2.5. De jongen van het tankstation was zeer behulpzaam en controleerde ook alle andere banden. Toen we hem 20 rand fooi gaven glimlachte hij van oor tot oor. José zei toen bedankt. Waarop hij zei nee jullie bedankt.
Daarna ging het de doorgaande weg op naar het zuiden. Dit is de Westcape to Namibia route en dat staat steeds met grote borden langs de weg.
We hebben in Vanrhynsdorp koffie gedronken en de auto maar weer vol getankt. Daarna was het nog maar ongeveer 80 km naar Clanwilliam. Hier slapen we in het The Long House. Dit is het oudste gebouw in de stad en dateert uit 1810. We waren hier al weer op tijd zodat we hier hebben geluncht.
Toen we onze kamer binnen gingen zat er een heel kleine gekko op de grond. Die kon zo onder de deur door lopen.
We werden door de eigenaar heel hartelijk ontvangen en hij vroeg onder andere ook wat we vanmiddag van plan waren. Wij vroegen of er wat van natuur of dieren in de omgeving was te zien. Hij gaf ons toen de tip om naar Lambert’s Bay aan de kust te gaan. Daar zit een hele grote vogelkolonie op een eilandje waar je vanaf de haven op kunt lopen. Dus dat hebben wij gedaan.
De rit er naar toe was maar 60 km dus een ruim half uurtje. En wonderwel zakte de temperatuur ook weer van rond de 40 graden naar rond de 25 graden. Het was daar lekker verpozen. En inderdaad, je kunt er vanaf de haven over een soort stenen pier naar een eilandje lopen. We moesten er ieder 40 rand intree voor betalen. Op dat eiland krioelde het van de vogels. Meteen aan het begin zaten er op een rots naast het pad honderden zeezwaluwen met hun fel rode bekken en zwarte kuifjes. Daarna zat er een enorme kolonie Kaapse Jan van Genten. Dat zijn vogels zo groot als een gans. Er is daar ook een observatiehuis waar we natuurlijk naartoe zijn gegaan. Volgens de bemanning van dat huis zitten er 7500 broedparen ofwel 15.000 Jan van Genten. Het was een grote kakelende en fladderende massa vogels. Als er een vanuit zee binnen komt en land dan vindt er een ritueel plaats als hij of zij de partner weer heeft gevonden. Ze gaan dan alle twee met hun snavel naar elkaar in de lucht. Daarna buigen ze naar elkaar en dan maken ze een dansje. Het was er een komen en gaan van vogels. Alleen het landen was kennelijk een beetje moeilijk want we hebben er een aantal een buiklanding zien maken. En voor het starten hadden ze echt een startbaan nodig waar ze eerst gingen rennen en met hun vleugels klapwieken voordat ze genoeg vaart hadden om los te komen.
Verder zagen we ook nog enkele soorten aalscholvers en grote zeemeeuwen die gewoon op het looppad zaten te broeden en heel agressief naar je kwekten als je er te dicht langs liep. Daarvoor werd ook met bordjes gewaarschuwd.
En als kers op de taart zat er achter de jan van genten kolonie ook nog een zeeleeuwen kolonie. Een paar van die dieren lagen vlak langs het wandelpad en trokken zich helemaal niets aan van mensen die er langs liepen.
Al bij al was dit weer een geweldige middag waar we weer veel gezien hebben.
Maar toen we weer in de auto stapten gaf het display weer aan dat de linker achterband te slap was. Nu maar 1.6 bahr. Dus zijn we weer langs een tankstation gereden en hebben de bandenspanning weer laten verhogen.
Terug in Clanwilliam zagen we een Tyrestation en daar zijn we gestopt. We moesten even wachten omdat er een klant voor ons was met een totaal aan flarden gereden band. Toen werden we ook hier weer vriendelijk geholpen. Er bleek een heel klein gaatje in de band te zitten en een cm of 10 ervandaan stak ook een flinke doorn door de band heen. Dat werd allemaal netjes gerepareerd en we moesten 160 rand ofwel ongeveer 10 euro 50 betalen. We hebben die gast maar een flinke fooi gegeven.
Het eten vanavond in het The Longhouse was weer prima. Een gebakken camambert vooraf en daarna had José een met kruiden gevulde kipfilet en ik een lambs shank. We zaten lekker in de zwoele avond buiten op het terras en keken in de tuin vol met bloemen. Een mooie afsluiting van deze dag.
En oh ja, voor dat ik het vergeet te vermelden, ik was vandaag gelukkig weer helemaal fit.

• 27 November 2016 - 21:22

Vera:

Gelukkig ben je weer beter, veel plezier nog.
    Groetjes Leo en Vera