28 november 2016 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu 28 november 2016 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

28 november 2016

Door: Willie

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

28 November 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

28 november 2016

Vandaag was een heerlijk relaxte dag aan de zee. We hadden besloten om naar Hermanus te gaan in de hoop dat we nog een walvis konden spotten. Maar we hadden geen geluk. Er was geen walvis te zien. Het seizoen is ook wel een beetje voorbij. De bultruggen en zuidkapers gaan langzaam weer terug migreren naar de zeeën rond het zuidpool gebied.
Gelukkig is het zonder walvissen ook heel prettig toeven in Hermanus. We hebben heerlijk over het kust pad gewandeld en onderweg zagen we een paar bijzondere vogels. Dat kust pad loopt door het groen en er bloeiden heel veel bloemen waaronder proteas. Verder hebben we wat langs de winkeltjes in het centrum geboemeld en natuurlijk weer een paar souvenirs gekocht. In een van de winkeltjes kocht José een tafellopertje. Bij het betalen ging het een beetje mis. José dacht het volledige bedrag neergelegd te hebben maar toen ontbrak er nog 30 rand. Dus betaalde José dat bij. Nadat we de winkel uit waren en door het winkelcentrum liepen kwam de winkelier ons achterna gerend en verontschuldigde zich dat hij verkeerd geteld had. En hij gaf ons de 30 rand weer terug. Dat gaat om ongeveer 2 euro. Waar maak je dat nog mee.
Voor de lunch zijn we eens een keer op een terras gaan zitten en niet vanuit de kofferbak van onze auto ergens langs de weg. José had een clubsandwich en ik een fish basket.
We zijn over de grote weg naar Hermanus gereden maar terug hebben we de kustweg genomen. Dat is een prachtige panoramaweg die steeds uitkijkt op de bergen en de zee. Onderweg kwamen we door Betty’s Bay. En dat klonk ons bekend in de oren. Daar waren we, net als in Hermanus, ook al eens geweest. In Betty’s Bay is een heel grote pinguïn kolonie en er zitten ook duizenden aalscholvers en kormoranen. Dus daar zijn we maar even gaan kijken. Het was inderdaad weer een spektakel. Wat een vogels.
Op de rotsen in de kolonie krioelde het ook nog eens van de hagedissen. Mooie gordelstaarten en agamen waarvan de mannen een staalblauwe kop hebben. En als toegift zagen we vanaf de boardwalk die door de pinguïn kolonie loopt ook nog eens een paar walvissen. Dat was wel ver weg op zee maar door de verrekijker zagen we ze toch goed. We hebben ze flink zien plonsen en sommige sprongen met meer dan de helft van hun lichaam uit het water.
Na Betty’s Bay zijn we verder de kustweg afgereden richting Kaapstad tot aan Strand. Daar hebben we de afslag naar Stellenbosch genomen. En daar kwamen we ook in een enorme verkeersdrukte terecht die duurde tot aan de afslag naar ons verblijf. Het was kennelijk spitsuur en iedereen was onderweg naar huis. Wat een verschil met enkele dagen geleden in Namibië.
Onze gastvouw had ons een paar adressen gegeven om te gaan eten. We wilden vanavond naar een bistro gaan, maar die bleek op maandag dicht. Dus zijn we weer bij Spier uitgekomen en daar hebben we maar weer van het buffet gegeten. En daarna maar vroeg naar bed want morgen wacht ons een hele lange dag.