Zondag 16 oktober 2022 - Reisverslag uit Masqat, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Zondag 16 oktober 2022 - Reisverslag uit Masqat, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Zondag 16 oktober 2022

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

16 Oktober 2022 | Oman, Masqat

Zondag 16 oktober 2022

Na heel veel en heel lang in de rij staan op Schiphol (voor de kofferinname, voor de veiligheidscheck en voor de paspoortcontrole) zijn we gisteren vertrokken naar Oman. We hebben een tussenlanding gehad in Daman in Saudi Arabië. Daarna was het nog ongeveer een uur en een kwartier vliegen naar Masqat of Musqat zoals ze het hier noemen. We waren rond middernacht plaatselijke tijd in ons hotel, het Carnelian by Glory Bower hotel. Het is hier twee uur later als in Nederland. Dit hotel had ik speciaal gekozen omdat het niet zo ver van het vliegveld is, maar een kwartiertje rijden. In onze kamer zijn we na een verkwikkende douche snel gaan slapen.

We hebben hier half pension dus we hebben vanmorgen ontbeten in de eetzaal. Daarna zijn we met onze huurauto op stap gegaan. Dat is een splinternieuwe Honda CR-V 4wd met maar 131 km op de teller.

Musqat is een grote stad die zich 30 á 40 km uitstrekt langs de golf van Oman. De stad bestaat uit verschillende wijken. Een daarvan is Mutrah, met een grote souq. De Mutrah souq is de oudste van het land. Daar zijn we vanmorgen eerst naar toe gegaan. We hebben daar eerst wat langs de zee gewandeld en we hebben op een terras koffie gedronken. Daarna zijn we de souq in gegaan. Je loopt dan echt het sprookje van 1001 nacht binnen. De souq is een wirwar van overdekte straatjes en steegjes vol met winketjes. Je zintuigen worden geprikkeld door een overdaad aan kleuren en geuren. Je weet gewoon niet waar je kijken moet. Er is een speciaal wijkje met alleen maar goudwinkeltjes. Maar er zijn ook heel veel winkels waar ze stoffen in alle kleuren van de regenboog verkopen. Verder zijn er kruiden, mirre en wierook. Mirre en wierook komen hier uit het zuiden van Oman. Je wordt overal aangesproken door de verkopers, sir look here, sir come to my shop, madam, smell this fragrance. Maar dat doen ze zonder echt opdringerig te zijn. De locals lopen hier bijna allemaal in een traditioneel gewaad dat vaak sneeuwwit is, met een kleine soort tulband of een rond plat hoedje op hun hoofd. Tegen enen hebben we een terras opgezocht voor een lunch.

Daarna zijn we nog wat verder naar het westen gereden en daar kwamen we in de regeringswijk. Hier waren allemaal regeringsgebouwen waar verschillende departementen in waren gevestigd. Ondanks de hitte en de droogte zijn er overal groene plantsoenen en er wordt overal gewerkt om het schoon te houden. Je ziet dan ook nergens rommel of zwerfvuil.

In deze wijk is ook het koninklijk paleis. Dat is een bijzonder gebouw met veel kleur. Het paleis ligt in een baai met aan weerskanten een oud fort op een bergtop.

Na het paleis hebben we nog wat boodschappen gedaan in een heel grote supermarkt. Ze hadden er letterlijk alles. Wat ons opviel was dat alle vakken uitpuilden van de goederen en dat er bijvoorbeeld een hele winkelgang was die was volgepropt met veel soorten olie. Die is door de oorlog in Oekraine bij ons soms niet te krijgen. Daar hebben ze hier kennelijk geen last van.

In verband met het half pension hebben we vanavond in het hotel gegeten. Dat was wel een beetje bijzonder want wij zijn kennelijk de enige gasten die half pension hebben waardoor we helemaal alleen in de eetzaal zaten. We kregen opvallend lekkere groentesoep. Daarna kipfilet met frietjes en pastapennen en een lekkere frisse salade. Nu ik dit zit te typen zit onze eerste dag in Oman er bijna op.