Maandag 7 november 2022 - Reisverslag uit ‘Ibrī, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Maandag 7 november 2022 - Reisverslag uit ‘Ibrī, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Maandag 7 november 2022

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

07 November 2022 | Oman, ‘Ibrī

Maandag 7 november 2022

Vandaag zijn we vertrokken uit Jebel Shams. Vanmorgen tijdens het ontbijt hebben we nog wat met het Belgische stel van gisteren avond zitten praten. Daarna gingen we op weg. Het eerste gedeelte van de afdaling, ongeveer 7 km, was offroad en liep met veel bochten steil naar beneden. Op dat traject stond een local met een wit gewaad te liften. Die hebben we een stuk meegenomen. Weer op de harde weg zag ik plotseling een grote hagedis op de weg zitten. Ik reed er overheen maar het lukte om het beest midden tussen de wielen te houden. Nadat ik was gestopt zat de hagedis er nog steeds. In eerste instantie dacht ik daarom dat hij dood was. Ik heb er een foto van gemaakt en toen rende hij plotseling de weg af het struikgewas in. Dat was een Jayakar's Oman hagedis (Omanosaura jayakari). Ik heb de laatste week, sinds we in Nizwa waren, veel naar deze hagedis gezocht maar ik kon er nergens een vinden. En nu zat er gewoon een op de weg. Het zijn grote hagedissen die wel een halve meter lang kunnen worden. Onze lifter zal het wel een vreemde bedoeling hebben gevonden dat ik plotseling stopte om een foto te maken van een hagedis. Weer een stukje verder gaf hij aan dat hij er was. We hebben hem zo’n 5 km meegenomen. Toen we uiteindelijk weer beneden op een doorgaande weg waren zagen we een koffietentje en daar hebben we koffie gedronken. De uitbater haalde ook een schaal met driehoekige filodeeg hapjes uit de koeling en vroeg of wij dat wilden. Ja doe maar, en dus kregen we even later ieder drie heerlijke gefrituurde hapjes. Er zat een pittige smakende oosterse vulling in en ze waren heerlijk. Ik moest voor dat alles 1 rial afrekenen, ongeveer € 2,70.

Weer een stukje verder kwamen we langs de Beehive Tombes van Al-Ayn. Deze tombes zijn 5000 jaar oud en worden door Unesco de meest complete collectie uit deze periode waar ook ter wereld genoemd. De meeste tombes hier zijn nog in goede staat. Vanaf de heuvelrug waar de tombes op staan hadden we ook een geweldig uitzicht op de loodrechte Jebel Mist klif die bijna een kilometer hoog is.

Onze volgende stop maakten we omdat weer een hoop gieren zagen vliegen. In eerste instantie zagen weer die vogels met een wit lijf en veel wit in de vleugels. Langs de weg was daar een bedrijf en ik zag dat er achter dat bedrijf gieren op een rotsrichel zaten. Ik ben gewoon brutaal het bedrijfsterrein opgelopen en toen ik iemand tegen kwam vroeg ik of ik daar achter foto’s van de gieren mocht gaan maken en dat was geen probleem. Daar zaten ook van die witte vogels en dat waren Aasgieren (Neophron percnopterus). Toen ik te dichtbij kwam vlogen ze op en ik zag dat er ook Vale Gieren (Gyps fulvus) tussen vlogen. De hele bende cirkelde traag vlak boven mij maar op dat moment was de batterij van mijn camera leeg en daar baalde ik wel een beetje van.

We zitten hier in Ibri in het Ayla Ibri hotel. Aan de buitenkant is het maar een vierkant stenen gebouw maar we hebben hier een heel luxe en ruime kamer. Bijzonder is dat het hotel vast zit aan een grote mall. Je kunt zelfs vanuit de lobby door een deur de mall inlopen. In de beschrijving van Booking.com staat dat er hier geen internet is maar dat is er wel en het werkt supersnel.

We hebben in de Lulu hypermarkt in de mall nog wat boodschappen gedaan en we hebben even wat rondgekeken waar we vanavond kunnen gaan eten. We hebben een stel leuke tentjes gezien met een lekker terras buiten. Onze keus voor vanavond is op een Turks restaurant gevallen.

We hebben bij de Turk gegeten. Ieder een kip girosschotel met humus, frietjes en chapati brood. We konden kiezen tussen een XL schotel, een large een medium en een small schotel. We kozen voor de medium maar die was nog veel te groot. De schotels smaakten wel weer lekker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, ‘Ibrī

Willie en José

Wij zijn Willie en José Gerris en wij houden van reizen.

Actief sinds 10 April 2016
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 67491

Voorgaande reizen:

28 September 2023 - 26 Oktober 2023

Samos & Chios 2023

15 Mei 2023 - 13 Juni 2023

Rondreis west Canada 2023

15 Oktober 2022 - 13 November 2022

Rondreis door Oman

15 Mei 2022 - 12 Juni 2022

Zakynthos en Kefalonia 2022

27 September 2021 - 18 Oktober 2021

Algarve 2021

01 Juni 2021 - 22 Juni 2021

Lesbos 2021

05 September 2020 - 12 September 2020

Furtwangen 2020

13 September 2019 - 18 November 2019

Australie 2019

30 Mei 2019 - 13 Juni 2019

Griekenland 2019

03 September 2018 - 24 September 2018

Italië 2018 - Umbrië, Toscane en Rome

08 Mei 2018 - 29 Mei 2018

Spanje 2018 - Rondreis door het binnenland

10 September 2017 - 01 Oktober 2017

Rondreis Griekenland 2017

10 September 2017 - 01 Oktober 2017

Rondreis Griekenland 2018

26 Mei 2017 - 09 Juni 2017

Mallorca 2017

05 November 2016 - 30 November 2016

Rondreis door Zuid Afrika en Namibie

24 Mei 2016 - 07 Juni 2016

Kleine rondreis door Griekenland

Landen bezocht: