Zaterdag 22 oktober 2022 - Reisverslag uit Şūr, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Zaterdag 22 oktober 2022 - Reisverslag uit Şūr, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Zaterdag 22 oktober 2022

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

23 Oktober 2022 | Oman, Şūr

Zaterdag 22 oktober 2022

We zijn vandaag naar Sur gegaan en daar hebben we de souq bezocht. We konden merken dat Sur geen stad is waar vaak toeristen rondwandelen. We werden van alle kanten bekeken en er werd gevraagd waar we vandaan kwamen. Hier is de islam ook duidelijk conservatiever als in Muscat. Bijna alle vrouwen lopen hier in een zwart gewaad met hoofddoek en ze hebben ook bijna allemaal hun gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt. Maar ook hier was iedereen vriendelijk, zelfs de geheel bedekte vrouwen. We werden regelmatig zelfs door hen begroet.

We keken wat rond in een van de winkeltjes en daar zeiden zowel en man als een vrouw waarvan alleen de ogen zichtbaar waren dat het ergens heel mooi was, tenminste dat begrepen wij. De man liep met ons mee om te wijzen wat hij bedoelde en hij bracht ons naar een andere winkel. Er hing een plaat aan de deur dat je er met een korte broek niet in mocht maar die man zei dat dat helemaal geen probleem was en dat we toch naar binnen mochten. Dit was natuurlijk zijn winkel of in ieder geval van zijn familie. We hebben er maar een souvenir gekocht. In deze souq zagen we ook weer heel veel winkels die volgepakt waren met stoffen met alle kleuren van de regenboog enmet vrouwengewaden. We hebben ons steeds afgevraagd waar de heren hier hun traditionele spierwitte gewaden kopen. Meteen achter de souq was een straat waar allemaal kleermakers zaten. Hun winkels waren volgepakt met vooral witte stoffen. Hier kunnen de heren zich een gewaad aan laten meten.

Na de souq hebben we nog wat in een winkelstraat rondgekeken en daar was ook een Turks-Arabisch eettentje met een terras lekker in de schaduw. Daar hebben we geluncht. José nam een kleine pizza en ik iets van vlees tiki. Ik wist bij god niet wat dat zou zijn maar de hele tafel werd vol gezet. Een schaaltje met gebakken vleesstukjes en frietjes met halve opgevouwen wraps waar een sausje in was gesmeerd. Verder een schaal met rauwkost, een schaal met heerlijke humus en een groot versgebakken warm plat brood.

Vanmiddag zijn we naar Qalhat gereden, dat is zo’n 20 km voor Sur. Daar is een archeologische site die op de Unesco Wereld Erfgoed lijst staat. Deze site werd al 2 eeuwen voor Christus bewoond. In de vroege middeleeuwen was het een belangrijke havenstad van waar uit handel werd gedreven tot zelfs Oost-Afrika, India, China en Zuidoost-Azië. Volgens de overlevering zou Marco Polo op zijn reis naar China hier ook zijn geweest. De restanten van deze stad die nu nog over zijn liggen op een heuvel naast de stad Qalhat. We hebben de auto geparkeerd en we moesten door een droge rivierbedding lopen tot de voet van de heuvel. Daar liep het pad omhoog maar er stond een bord dat de site gesloten was in verband met onderhoud werkzaamheden. We zijn toch naar boven gelopen om even te kijken. Van voor het hek was een gebouw te zien dat kennelijk een graftombe is voor een prinses.

Boven was ook een local in een wit gewaad met zijn dochtertje. Die liep samen met ons naar beneden en was heel vriendelijk. We hebben best wel even met hem gepraat. We kwamen tijdens dat gesprek onder andere te spreken over pensioenen. We hoorden dat mensen hier maar 30 jaar hoeven te werken en dat ze uiterlijk met hun 60e met pensioen gaan. Dat bedraagt ongeveer 80 % van hun inkomen toen ze nog werkten.

Op de terugweg hebben we nog even boodschappen gedaan in een Lulu supermarkt. Dat is een winkelketen die je hier overal ziet. Het was het weer een enorme winkel, dubbel zo groot als onze AH XL.

En nu nog iets wat ons een big smile bezorgt. We hebben weer getankt en de benzine hier kost omgerekend ongeveer het gigantische bedrag van 65 cent per liter. Hier kun je je tank nog eens vol laten gooien!!!

Verder heb ik eigenlijk nog niets gezegd over het weer hier. Tot nu toe is het iedere dag ruim 30 graden geweest met een wolkeloze hemel. Soms waait het een beetje en dat brengt wat verkoeling.

’s-Avonds koelt het altijd wel wat af tot een graad of 25.

Toen we vanavond gingen eten bleek er geen buffet opgesteld te zijn want er waren te weinig gasten. Het eten werd rechtstreeks uit de keuken opgediend. Eerst witte crèmige groentesoep. Daarna kwamen er opnieuw een hoop schaaltjes op tafel. Met salade en tzatziki en humus, gebakken visstukjes, kipstukjes, een groente curry en een heerlijke rundvlees curry en een schaal met rijst. Het toetje was een vanille puddinkje.

Kennelijk is het hier bijzonder als je langer als een of twee nachten blijft. Het personeel maakt regelmatig een praatje met ons en vanavond heeft een van de jongens die hier werkt een paar selfies gemaakt met ons er ook op.

Morgen moeten we ons fijne chalet verlaten want dan gaan we op weg naar het zuiden….