Woensdag 19 oktober 2022 - Reisverslag uit Masqat, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu Woensdag 19 oktober 2022 - Reisverslag uit Masqat, Oman van Willie en José Gerris - WaarBenJij.nu

Woensdag 19 oktober 2022

Door: Willie en José

Blijf op de hoogte en volg Willie en José

20 Oktober 2022 | Oman, Masqat

Woensdag 19 oktober 2022

We zitten de komende vier nachten in het SAMA Ras Al Jinz Resort. Dit is een kamp met huisjes in de woestijn ongeveer 4 km van het Ras al Jinz Turtle Reserve. We hebben hier geen internet.

De reis hier naartoe verliep nogal met vallen en opstaan want de wegbewijzering laat behoorlijk te wensen over. Soms zie je een bord langs de weg met de naam van een plaats waar je naar toe wilt maar bij de volgende kruising of rotonde staat die naam dan weer niet op de borden. En dat wil hier niet altijd zeggen dat je dan maar rechtdoor moet rijden.

Toen we goed en wel Musqat uit waren hebben we bij een rotonde de weg al gevraagd aan een politieagent die ons vriendelijk de goede kant uit wees. Een aantal kilometers verder zagen we een soort tolpoortjes langs de weg. We moesten daar van de weg af door zo’n poort. Maar dat bleek een permanente politie controle post te zijn. Ik moest mijn rijbewijs laten zien en ook hier was de agent heel vriendelijk.

Ongeveer halverwege de rit kwamen we langs het Bimmah Sinkhole. Hier is in een ver verleden een groot deel van de rotsen ingestort en is in een diep gat een poel ontstaan van ongeveer 70 meter bij 50 meter. Je kan via een trap afdalen en het gat. Eenmaal beneden kun je zwemmen. Ik heb er even met mijn voetjes in het verassend frisse water gestaan. In het water leven kleine visjes die aan je benen en voeten beginnen te knabbelen als je even stilstaat. Binnen een minuut zat er een hele zwerm rond mijn rechtervoet die dode huidcellen en ander ongerief van je huid afbijten. Je voelt dat dat behoorlijk kriebelt. Bij het zinkhole is een park met zitjes en daar vlogen een paar mooie vogels rond.

Weer wat verder zagen we een zwerm gieren rondcirkelen. We zijn naast de snelweg gestopt, dat kan hier zo maar. En we hebben even staan te kijken. Ik heb er een paar foto’s van gemaakt.

Onze volgende stop was aan de zee waar we op de rotsen boven het water achter uit onze kofferbak hebben staan te lunchen.

Weer onderweg zagen we een stuk verder een aantal dromedarissen liggen. Daar zijn we een zijweg ingereden om er een paar foto’s van te maken. Toen ik naar een van die beesten liep zag ik een stuk houtplaat op de grond liggen. Ik draaide dat om en er kwam een kleine gekko onderuit die zich in een klein bosje verschool. Het lukte om dat beestje weer op een open plek te krijgen waar ik er een paar foto’s van kon maken. Weer een nieuwe soort die ik nog nooit in het wild heb gezien. Er zitten hier overigens heel veel verschillende soorten gekko’s.

Uiteindelijk kwamen we in de stad Sur. Daar raakten we de weg weer kwijt maar we wisten dat we verder moesten langs de zee, dus hebben we op goed geluk in die richting gereden en plotseling kwamen we weer borden tegen die naar Ras Al Jinz verwezen.

Maar toen we er bijna waren ging het weer fout. Op een gegeven moment stond er bijeen van de zijwegen wel een bord langs de weg met iets als “Wij verwelkomen u” maar dan op zijn Engels. Wij zijn dat bord voorbij gereden omdat we niet de link legden met onze bestemming. Een kilometer of 15 verder kwamen we door een dorp en daar heb ik de weg gevraagd. Een vriendelijke man in een wit gewaad zij dat we ongeveer 20 km terug moesten. Dat was dus bij het hierboven genoemde bord. Toen we daar terug waren en afsloegen zagen we ons resort vrij snel liggen. Hé hé, we slaakten alle twee een zucht. We hebben het gevonden.

We hoorden bij de receptie dat we zelf naar het reservaat moeste gaan om intree kaartjes voor vanavond te kopen om de schildpadden te gaan zien. Nadat we ons geïnstalleerd hadden in ons huisje zijn we dat ook meteen gaan doen.

Wij hadden een eenvoudig klein huisje maar tegenover ons zagen we na terugkomst veel luxere en grotere chalets. We besloten om aan de receptie te gaan vragen of we nog om konden boeken en dat kon. We hadden er ook een gelukje bij want die luxere chalets kosten bij Booking.com ongeveer 75 euro per nacht duurder als dat eenvoudige huisje dat we oorspronkelijk geboekt hadden. Maar wij kregen het luxere chalet voor 25 euro per nacht extra. En het was de moeite waard. We hebben nu een heel ruim huis, aan de rand van het terrein, met een terras dat uitkijkt over de vlakte.

We hebben hier half pension dus we hebben hier gegeten. Dat was een buffet maar het smaakte best goed. Groentesoep en een keuze uit verschillende Indiase curry’s en pasta. Er stonden ook diverse salades.

Na het eten zijn we naar het schildpadden reservaat gegaan. Er stonden wel zo’n 100 mensen te wachten maar tegen de tijd dat we te voet vertrokken werden we in groepen verdeeld. Onze groep bestond uit ongeveer 25 mensen. We moesten eerst zo’n kwartier door het donker over een pad lopen tot aan de zee. Daar bleken nog verschillende enorme zeeschildpadden op het strand bezig te zijn. De eerste die we zagen was juist haar nest aan het dichtgooien en ze vertrok daarna weer naar de zee. Ze sleepte zich voort tot ze uiteindelijk in de branding verdween. Het gaat hier om de groene zeeschildpad.

Daarna vonden we er een die juist eitjes aan het leggen was. Een weer wat later vond een van de gidsen een nest dat juist aan het uitkomen was. Heel grappig om die kleine mini schildpadjes heel haastig richting de zee te zien snellen. Het zijn net opwind beestjes.

We vonden ook nog een nest waar de jongen na het uitkomen door een vos waren doodgebeten. Tja, dat is de natuur. De een zijn dood is de ander zijn brood. José heeft ook een vos gezien toen we richting het reservaat reden.

Al bij al was deze avond excursie heel erg de moeite waard want zoiets hadden wij nog nooit gezien.

Na terugkomst in ons luxe chalet hebben we nog even lekker gedoucht want we waren wel weer wat bezweet en we zaten vol zand. Nu zitten we lekker op ons terras na te genieten van het moois dat we gezien hebben.